Lær dig selv bedre at kende

Hvorfor ville du vælge dig selv som partner på en ekspedition til Grønland?

Og hvorfor ville du vælge dig selv som makker til en stor opgave, hvor I skal arbejde tæt sammen i to måneder? Definer på skrift de egenskaber, du har, som du altid kan stole på.

Hvis du finder en god grund til at frygte samarbejdet med dig selv i to måneder, så overvej, hvordan du kan ændre din adfærd.

Hvad kan du gøre for at respektere dig selv?

Overvej evt., hvad du har lyst til at ændre og arbejd videre på denne ændring i to uger. Fokuser på din forandring, skriv i din kina bog, og du vil blive forbavset over din udvikling

Spørg dine kammerater/familiemedlemmer, hvad det er, de godt kan lide ved dig

Og sørg for at tage deres ord til dig, og skriv dem ned og læs det i svære tider.

Vær bevidst om, du nedtoner dine evner og talenter

Find ud af, hvorfor du gør det, og hvis det hæmmer dig, så find en ny måde at præsentere dig på, så det støtter dig i længden.

Bliver du pinlig berørt, når du får komplimenter?

Protesterer du, (det er ofte ønsket om at få komplimenten en gang til) eller fejer du komplimenten til side? Næste gang så rank ryggen og sig tak med fuld øjenkontakt. Og skriv så komplimenten ned i kina bogen.

Går du helt automatisk i forsvarsposition, når du får feedback?

Begynder du at forklare din situation, undskylde eller rationalisere din adfærd. Stop det. Lær at lytte. Sug til dig. Tænk over det (eller sov på det), og vend så tilbage, hvis du har brug for at få en afklaring, opnå enighed eller blot konstatere I var uenige. Skriv om din oplevelse i dagbogen.

Ros dig selv for det, du gør godt

Væn dig til at bemærke det, du gør godt frem for fejl og misforståelser. Skriv gerne to gode ting ned i dagbogen, som du har bemærket om dig selv i løbet af dagen. Det kan være bittesmå ting som at ringe hjem til familien og sige: ”Hej hvordan går det?”

Selvværd opnås bl.a. ved at overholde aftaler med sig selv

Hvis du oplever, at du lover andre for meget og presser dig selv for hårdt, så lær at sige NEJ. Forpligt dig kun på ting, som du gerne vil, og vær opmærksom på, om du gør en masse ting, som du egentlig virkelig IKKE ønsker at gøre. Så tak NEJ. Overhold aftaler med dig selv. Små skridt ad gangen.

Beskriv dig selv på skrift, som om du skrev til en ven

Hvem er du egentlig, og hvilke fem fantastiske ting kan du sige om dig selv?

Sig tak, så ofte du kan

Fordi det skaber opmærksomhed på alt det, du er glad for og taknemmelig for i dit liv. Det flytter fokus, og du bliver bevidst om, hvor meget der i virkeligheden er at være glad for. Skriv det ned!