Leder med hang til udfordringer

Tekst Ole Strand 

Sanne Wall-Gremstrup sagde nej til det internationale topjob og ja til jobbet som direktør på Arkitektens Forlag. Hun valgte det lille forlag, fordi det var en betydelig udfordring – og fordi der i en periode var behov for mere tid til familien og en lille søn med særlige behov.

Arkitektens Forlag ligger på 1. sal i en gammel købmandsgård fra 1800-tallet. Der er udsigt til Christianshavns Kanal og til byens tårne og spir. Overalt på det lille forlag er der store reoler med bøger og tidsskrifter om arkitektur og kun lige akkurat plads til forlagets 24 medarbejdere.

Her emmer af ånd og høj faglighed, men det kniber med indtjeningen. Efter flere år med røde tal på bundlinjen, blev Sanne Wall-Gremstrup hentet ind af bestyrelsen i 2007 for at stramme op og få en sund forretning ud af virksomheden.

"Forlaget har levet højt på kvalificerede produkter til danske arkitekter. Men der har aldrig rigtig været fokus på at tjene penge, måske fordi det har været en fondsejet virksomhed. Der er et kæmpe uindfriet potentiale i virksomheden. Samtidig er der også betydelige udfordringer på kerneforretningen.

 Arkitekterne har været priviligeret med at få højtkvalificerede fagblade gratis gennem de faglige organisationer, men danske arkitekter læser i højere grad end før nu også faglitteratur på fremmedsprog. Samtidig er målgruppen ganske lille med omkring 7.000 danske arkitekter”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Økonomen og de kreative

Sanne Wall-Gremstrup er den første direktør i hele forlagets historie, der ikke er arkitekt, og det har været noget af en revolution på det lille forlag.

”De to kernekompetencer på forlaget har altid været den arkitektfaglige viden og evnen til at formidle den. Og her kommer jeg så. En økonom uden baggrund i hverken faglighed eller professionel formidling. Det giver da en vis uro blandt medarbejderne. De frygter, at det går ud over den kreative kvalitet, hvis det hele skal effektiviseres og handle om penge. Det gælder om at finde balancen, så det kreative produkt også giver afkast…, for ellers er der bestemt risiko for en sådan forretning lukker”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Sanne er netop valgt til jobbet på evnen til at rette op og få virksomheden til at give afkast – både på den korte og lange bane.

”Turn Around. Det ved jeg, at jeg kan. Jeg er ret god til at se, hvad der kan gøre driften mere effektiv, og til at drive forandringsprocessen fra a til b. Hvordan skal strategien se ud og implementeres? Hvad kan vi gøre bedre internt, hvordan kan vi sælge mere og få en bedre top- og bundlinje? Det er en af mine kompetencer. Jeg skal ikke involveres dybt i de faglige spørgsmål og diskussioner. Det tager vores redaktører sig af”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Turn Around gennem hele karrieren

Gennem det meste af karrieren har Sanne Wall-Gremstrup været den, der kom ind fra siden for at udvikle og effektivisere. Først som virksomhedskonsulent og projektleder i konsulentfirmaet Accenture.

”Som konsulent var det hurtigt ind – hurtigt ud. Du kommer ind og løfter taget af huset, får overblik over processerne og sætter væsentlige ting i gang. Men du er ikke med til at implementere løsningen på den lange bane. Det begyndte jeg at savne”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Muligheden kom i Group4Falck, hvor Sanne blev projektchef med ansvar for at få synergi ud af fusionen mellem Falck og Securitas. Næste step var at sætte skik på organisationen som direktør for iværksætter- og internet-virksomheden sol.dk. Senest har hun været syv år i den verdensomspændende reklamekoncern McCann Worldgroup. Først som direktør og landechef for Danmark og senere også for Finland med ansvaret for i alt 250 medarbejdere. Det betød også minimum to rejsedage om ugen, oftest til Finland. 

Canada eller Christianshavn 

I 2006 tilbød McCann hende så flere internationale udfordringer med base i Canada. Spændende, men også et benhårdt job med flytning og flere rejsedage. 

”Jeg har tre drenge mellem 15 og 4 år. Den mindste er født for tidligt og havde dengang brug for støttepædagog og trygge rammer. Et krævende direktørjob i et fremmed land ville gå ud over enten børnene eller jobbet. Hvis jeg skal være leder, skal jeg også være sikker på, at jeg er parat til at levere varen 100 % – og stadig kunne se mig selv i øjnene som mor, og det var derfor ikke muligt med en udstationering på det tidspunkt”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Sanne sagde nej til udstationeringen og tog orlov for at gå hjemme med den yngste søn, indtil han fik det bedre. Netop som hun var startet på orloven, ringede en headhunter med tilbuddet om direktørjobbet på Arkitektens Forlag.

”Jeg sagde nej fire gange, for jeg havde besluttet at dedikere tid til min mindste søn. Men de blev ved med at ringe, og jeg kunne godt se udfordringen i at få virksomheden til at give overskud. Jeg har har svært ved at sige nej til vanskelige opgaver. Samtidig giver jobbet mulighed for, at jeg i en periode kan have en familievenlig arbejdsdag på jobbet, og så kombinere det med et par timer om aften, når børnene er i seng, hvis det er nødvendigt”, siger Sanne Wall-Gremstrup.

Læs mere på www.arkfo.dk

 


 

Kort om Sanne Wall-Gremstrup

Sanne er 43 år og adm. direktør ved Arkitektens Forlag.

Uddannelse:

Cand.polit. fra Københavns Universitet.

MCR, Executive Management Program ved IMDBusinessSchool i Schweiz.

Certificeret business coach ved Manning Inspire.

Læser nu organisationspsykologi på RUC.

Tidligere job:

Medlem af fire bestyrelser og af VL-gruppe 42:

  • Adm. direktør og landechef, McCann WorldGroup Denmark & Finland, 2000-07
  • Direktør, sol.dk, 1998-99
  • Projektchef, Group4Falck, 1995-98
  • Management konsulent, Accenture, 1990-95