Ledere mangler X factor

Af Mette Brøndum, journalist

Alt for mange ledere tager ikke deres kommunikation alvorlig, og ingen tør fortælle dem, at de kommunikerer dårligt. Kom nu ind i kampen, siger ekspert: Nogle gange skal man have tæsk for at kunne udvikle sig!

Lise Bartels Christensen har i fem år med firmaet Bartell + Co erhvervet sig som selvstændig Lean-konsulent, foredragsholder, erhvervscoach og kursusudbyder. Kommunikation er den røde tråd i hendes arbejde, fra den lidt tørre ende med Leans effektivisering af virksomhedernes kommunikation til de store armbevægelser og X-faktor på ledernes Store Scene:

"Jeg bliver simpelthen så skuffet hver gang, jeg ser folk på så høje poster i erhvervslivet stå på en scene og ligne mumier. Man må nødvendigvis have en strategi, når man går på scenen. Jeg spurgte mig selv: HAR de dét? Har de selv lavet den? Hvorfor bruger de ikke tid på at formulere en strategi, så de kan fyre den af på scenen, brænde igennem og efterlade folk med et indtryk af professionalisme?", indleder Lise.

"I DR's musikalske talentkonkurrence X-faktor begynder deltagerne som amatører. De får at vide - råt for usødet - at de ikke gør det godt nok: Gå hjem og øv dig på dét og dét! Du har masser af ressourcer, men hvis du ikke øver dig, vinder du ikke! Problemet er, at ingen tør sige den slags til erhvervsledere. Hvad skal der til, for at de kommer ind i kampen og deltager i X-faktor for ledere?!" spørger Lise.

Hun understreger, at det ikke handler om, at de dårligt kommunikerende ledere skal laves om, men at de via en ærlig og konstruktiv kritik af deres kommunikation kan få værktøjer og konkrete strategier at arbejde videre med.

Skal du 'på scenen', hvad enten det er i mødelokalet henne ad gangen, eller på en scene, er et af Lises råd, at du skal tage din forberedelse alvorligt. Mange forbereder sig ikke nok og ikke på den rigtige måde, mener hun. "Du skal ikke bare sælge dig selv, men også din virksomhed, så det er ekstremt vigtigt at få sendt de rigtige signaler. Det mest effektive er at lave en generalprøve inden en stor tale eller et vigtigt oplæg, og så tale foran et lille panel med én eller flere dommere a la X-faktor. Du skal simpelthen finde din egen Thomas Blachman!" griner hun med henvisning til X-faktor dommeren, som blev berømt og berygtet for sin nådeløst ærlige kritik af deltagerne i X-faktor.

"Mange af os har aldrig fået at vide, hvordan vi virker på folk - hvilken effekt vores sprog, vores stemme, vores kropssprog har på andre mennesker - og mine kursister melder alle tilbage, at det er uhyre givende for dem med sådan et reality check af deres kommunikationsstil. For mange er det lidt af en øjenåbner, og for nogle også en smule hårdt. Men nogle gange skal man have tæsk og stryges mod hårene for at kunne udvikle sig! Den slags har ledere ofte svært ved at invitere til," slutter Lise Bartels Christensen.

Bartell + Co's fem gode råd, når du skal indtage en scene og dit publikum

  1. Tag din forberedelse alvorligt: Lav en tjekliste over, hvilke budskaber og signaler, det er vigtigt for dig at få formidlet, både på egne og på virksomhedens vegne. Hvis dynamik og humor eksempelvis er på listen, nytter en tyve minutter lang og småkedelig enetale ikke meget...
  2. Arbejd med din udstråling: Hvis man kender sine egne virkemidler, kan man godt få større karisma og mere glød i øjnene. Eksempelvis er der masser af point at hente på at være bevidst om sit eget kropssprog, for det betyder langt mere, end vi tror: når vi indleder en samtale med et andet menneske, er det vores kropssprog, der tegner sig for hele 55 procent af deres umiddelbare indtryk af os. Vores stemme tegner sig for 38 procent af vurderingen, mens ordene kun står for syv procent!
  3. Brug derfor din stemme bedre: Hvis der ikke er variation og rytme i din stemmeføring, risikerer du, at tilhørerne bliver døsige og "står af".
  4. Bevæg dig: Mange bruger den halve meter af en tyve meter lang scene til - at stå stille på. Gode formidlere kan sagtens stå stille, men stilstand dur ikke, hvis formidlingen i øvrigt har tendens til monotoni og kedsommelighed.
  5. Aktiver dit publikum: Hvorfor al den envejskommunikation? Når vi selv er publikum og sættes i sving, bliver det sjovt, og vi retter os op i stolesædet. Lise Bartels Christensen har selv oplevet den amerikanske, verdensberømte top-coach, Anthony Robbins, i London, hvor han fik en sal med 10.000 mennesker med sig - "helt vildt!"

Lise Bartels Christensens tre bud på ledere, som er dygtige kommunikatører:

Mads Øvlisen: Tidligere administrerende direktør for Novo Nordisk A/S.
"Mads Øvlisen har stor karisma og brænder igennem som kommunikatør. Han har dybde og signalerer menneskelighed ved at være rummelig, personlig og ærlig."

Barack Obama: USA's præsident. "Obama er autentisk, og autenticitet er et nøgleord for gode kommunikatører. Han virker som en mand, der ikke kan bringes ud af balance. Han er seriøs, har ro i stemmen, og hans kropssprog signalerer, at han hviler i sig selv”.

Chris MacDonald: Sundhedscoach, kendt fra bl.a. TV-serien 'Chris på Chokoladefabrikken'.
"Chris MacDonald har god energi og stor karisma på en scene. Han er god til at formidle teori på en vedkommende og underholdende måde. En god storyteller, signalerer empati, er ærlig, direkte og mægtig charmerende."