Proaktiv jobsøgning

Af Lars Ulrik Jeppensen, karriererådgiver, CA

Tør du være anderledes og handle proaktivt? Find frem til de gode job, som aldrig annonceres. Jobsøgning handler nemlig i høj grad om selv at handle.

At handle proaktivt, oversættes via Wikipedia, den frie encyklopædi til "På forhånd aktiv (ikke afventende) præventiv. At man handler, før skaden er sket".

Her er det interessant at hæfte sig ved ordene 'ikke afventende'. Jobsøgning handler nemlig i høj grad om SELV AT HANDLE. At sætte skub i egen proces, tage ansvar og være aktiv. At indhente informationer, at benytte sig af sit netværk, at sende uopfordrede ansøgninger, at tænke utraditionelt, at annoncere på nye platforme og bruge nye medier (eks. LinkedIn) samt at læse aviser med nyt fokus for øje og samle viden til sig.

Der er nemlig flere veje til jobbet, og handling viser sig at blive belønnet. Og enhver som kan overbevise virksomheden om, at man tjener flere penge end man koster, bliver ansat.

Nettet og Netværk er vejen frem

I en analyse fra CA marts 2007 (foretaget på 1.427 CBS studerende) er billedet klart. Der viser sig en markant fordel ved selv at være opsøgende og at handle på forkant. De studerende får job via følgende kanaler:

  1. 38 % netværk
  2. 36 % stillingsopslag på Internettet
  3. 11,2 % job via uopfordrede ansøgninger
  4. 8,2 % job via andet
  5. 3,2 % dagbladsannoncer
  6. 3,1 % CV på nettet

Kvinderne har en lille overvægt på stillingsopslag på internettet, mens mændene primært får job via netværk.

Fordelene ved proaktiv jobsøgning

En rekrutteringsprocedure koster i dag i gennemsnit omkring 1/3 af en årsløn. Ved en årsløn på kr. 300.000, vil selve rekrutteringsprocessen kunne løbe op i omkring kr. 100.000 for virksomheden. Fordelen ved at være tidligt inde i virksomhedens planlægning er, hvis du er den rette medarbejder, at virksomheden kan 'spare' mange udgifter til rekruttering, herunder også mange HR timer. 200 timer er ikke helt ualmindeligt, hvis der er annonceret efter en medarbejder.

Din egen fordel består i, at du har udvist engagement og gjort opmærksom på dig selv, og der er en større sandsynlighed for, at du vil blive kaldt til samtale, hvis virksomheden ser muligheder i din profil. Desuden er du forrest i køen og 'undgår' sammenligning med øvrige ansøgere.

Hvad vil du?

Før du går i gang med at handle proaktiv, så find ud af, hvad er vigtigt for dig i et kommende job? Hvad skal det give dig? Hvilket indhold vil du arbejde med? Hvor kan du gøre en forskel med dine kompetencer?

Få trimmet og tilpasset dit CV og ansøgning, så du er klar.

Hvordan?

Mulighederne er mange. Erhvervssektionerne i aviserne indeholder ukendt viden ved at anskue indholdet fra en ny vinkel. Hvilke firmaer har fremgang? Hvor kunne det tænkes, at der er brug for dig? Hvad ville du kunne hjælpe med? Hvem ville have gavn af din viden, erfaring og personlighed? Se med nye øjne på nye muligheder. Øget opmærksomhed i forbindelse med nyhederne og pressen. Hvilke aktier stiger og falder? Hvad fortæller det dig? Er der områder i vækst? Hvilken vej blæser vinden?

Netværket har alle dage været en kendt form for formidling af behov. Hvem kender du, der har brug for dig? Hvordan kan du bruge dit netværk? Familie, venner, kollegaer, sport, venners venner, bekendte m.m. Er du klar i dit budskab om dine ønsker, og specielt omkring hvad du vil kunne bidrage med?

Kommuniker dine behov ud. De nye medier som LinkedIn, Groupcare og Facebook kan være relevante at bruge.

Ved uopfordrede ansøgninger skal du lava grundig research. Hvem er kontaktpersonen? Og hvordan foretrækker virksomheden at modtage ansøgninger? Ring og stil relevante spørgsmål til virksomheden. Mød eventuelt selv op med ansøgningen i hånden.

Søgning efter stillinger på internettet. Jobindex er blot en af utallige jobdatabaser. Yderligere databaser kan du finde på www.ca.dk - søgning jobdatabaser

Læg din profil ud på internettet i vedkommende databaser

Opsøg rekrutteringsbureauer. Undersøg, hvad der er mangel på af arbejdskraft, og hvordan dine muligheder ser ud.

Brug rollemodeller. Hvem kender du, som har den succes, du godt selv kunne tænke dig? Hvilken viden tror du, de ligger inde med, som kunne være til gavn for dig? Ville du kunne aftale et møde, hvor du spørger ind til deres karrierevej og på den måde efterligne deres succes strategi? Ofte viser det sig, at folk er mere end villige til at dele ud af deres succes, hvis de mærker oprigtig interesse.

Præsentationen af dig selv. Du har 30 sekunder til at præsentere dig selv med henblik på job. Vær derfor 100 % klar til at sælge dig selv. Fortæl, hvem du er, din baggrund og hvilke opgaver du vil kunne løse for virksomheden. 30 sekunder og så stop. Din præsentation skal kunne siges i søvne. Pludselig en dag får du de 30 sekunder, og så skal det klappe.

Slip fantasien og kreativiteten løs i jagten på jobbet. Sæt i gang!

Kilder: CA analyse fra marts 2007 foretaget på 1.427 CBS studerende


Læs også: Hvordan skriver du et godt CV?De 10 dræberspørgsmål til jobsamtalen eller en af de mange andre artikler om at forberede dig på jobsamtalen.


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.