Projekt Uopfordret Jobsøgning

Af Anette M. Pierce, Karriererådgiver i CA

Søger du kun stillinger, der er officielt slået op via en jobannonce?

Det er nemt at gå til, fordi du er sikker på, at virksomheden søger nye medarbejdere. Samtidig er det nemmere at lave en ansøgning, når du har virksomhedens annonce til at guide dig.

Men ved opslåede stillinger er konkurrencen meget stor. Derfor kan det være en god ide at søge uopfordret. Det kræver ekstra arbejde fra din side, men til gengæld har du et større felt af interessante virksomheder at vælge mellem, og der er kun få eller slet ingen ansøgere at konkurrere med.

Lav en plan

Grib jobsøgning an ligesom et af de mange projekter, du har siddet med i din studietid. Start med at lave en projektplan, du kan følge. Projektplanen kan give dig et overblik over, hvad du skal gøre for at optimere din chance for at få dit drømmejob. En projektplan kan indeholde følgende punkter:

  • Virksomhedssøgning
  • Research
  • Kontakt
  • Tilpas og send dit CV og jobansøgning
  • Følg op på din ansøgning

Virksomhedssøgning

Start med at søge efter virksomheder, der har en interessant profil, og stillinger der passer til dine kompetencer. Sådan kan du gøre:

  • Gennemgå gamle jobopslag på diverse jobportalers (som fx Jobindex) arkiver. På den måde kan du afdække, hvilke virksomheder der har relevante stillinger, og hvilke krav de har til ansøgerne.
  • Brug virksomhedsdatabaser til at søge efter virksomheders branche, beliggenhed og lignende.
  • Tag på karriere- og fagmesser. Her får du let adgang til information om virksomheder og mulighed for at møde og mingle med deres medarbejdere på standene.
  • Brug dit netværk. Kontakt ikke kun dine nærmeste venner eller familie, men forsøg at nå ud til så mange som muligt. Få så meget viden som muligt ud af dit netværk, som du kan benytte i din søgen efter job.

Research

Når du søger uopfordret, har du ikke den information, som plejer at stå i en jobannonce. Den information må du selv skaffe!

Brug virksomhedens hjemmeside som primær kilde. Sæt dig ind i, hvilke mål og værdier virksomheden har. Du kan også bruge virksomhedens side på LinkedIn. Tjek virksomhedens medarbejdere – og find ud af, hvem det er relevant at tale med. Pump dit netværk for viden om virksomheden. Vær selektiv og målret din søgning mod de job, hvor du har mest at byde ind med.

Kontakt

Når du har færdiggjort din research, kan det være en god ide at tage kontakt til den relevante leder hos den valgte virksomhed, da personlig kontakt kan have en effekt. Når du kontakter virksomheden, bør du gøre følgende:

  • Hav en pitch klar, så du kan fange vedkommendes opmærksomhed og skille dig ud.
  • Stil spørgsmål: Hvilke stillingstyper har I i afdelingen? Er der en ledig stilling på vej? Hvilke kompetencer lægger I vægt på, når I søger en ny medarbejder? Hvem har ansvaret for at ansætte nye medarbejdere? Er der særlige projekter eller ændringer på vej?
  • Aftal at sende dit CV og din ansøgning, og aftal en opfølgning.

Tilpas og send dit CV og ansøgning

Tilpas dit CV og din ansøgning ud fra den information, du har tilegnet dig, både via din research og din samtale med virksomheden. Ansøgning og CV skal passe til virksomhedens profil og de kompetencer, de efterspørger hos deres medarbejdere. Brug dine faglige kompetencer, og målret det stillingen. Søger du fx ind i marketing, er der større forventninger til, at du kan præsentere produktet på en catchy måde.

Følg op

Når du har sendt dit CV og din ansøgning til virksomheden, er det vigtigt, at du selv følger op. Prøv at få aftalt et møde, hvor du kan uddybe, hvad du kan bidrage med og lære mere om virksomheden. Hvis du har mulighed for at tage en faglig diskussion om en af virksomhedens aktuelle udfordringer, er det din chance for at vise, hvordan du kan bruge din viden i praksis.

Et afslag er ikke ensbetydende med spildt arbejde

En uopfordret jobansøgning kan ramme virksomheden på et tidspunkt, hvor de lige præcis mangler en medarbejder med dine kompetencer, men det er langt fra sikkert, at det er tilfældet.

Men selvom du får afslag på en uopfordret ansøgning, kan den kontakt, du har haft med virksomheden under forløbet, være særdeles værdifuld. Du har udvidet dit netværk og startet en relation med virksomheden, som kan være relevant i fremtiden, hvis virksomheden pludselig søger nye medarbejdere, eller du får tilegnet dig mere relevante kompetencer.

Tag ikke afslag personligt

Når du søger uopfordret, er det svært at undgå at løbe ind i et eller flere afslag. Det vigtige er at undgå at tage det personligt. Ryst det af dig ved at forsikre dig om, at virksomheden jo ikke kender dig, og de har valgt ud fra deres forretningsmæssige hensyn. Fejr hellere, når du får en aftale eller en jobsamtale. Chancen for at ramme plet ved første kontakt er uendelig lille, men faktum er, at de fleste job bliver besat uden en annonce. Derfor er vedholdenhed vigtigt.

Sælg produktet

Når du søger et job, kan det hjælpe at tænke dig selv som et produkt, du skal sælge. Hvad er modtagerens behov, og hvordan kan du imødekomme disse? Vær vedholdende, og find frem til dem, der har behov for dine kompetencer.


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.

Anette M. Pierce, Karriererådgiver i CA

Kurser i jobsøgning

CA holder kurser om uopfordret/proaktiv ansøgning - og om alle dele af jobsøgningsprocessen

Se alle CA's jobsøgningskurser