Sådan blev vi interviewet over telefonen

Af Mai-Britt Petersen, Marketingkonsulent i CA, september 2013

Det er efterhånden ikke unormalt, at jobsamtalen ikke er et fysisk møde, men foregår over telefon, Skype eller lignende. Vi har spurgt to cand. merc.'ere, der har prøvet en jobsamtale over telefonen, om deres erfaringer.

1. Hvad er din baggrund?

Oliver: Jeg er 37 år og bor i Kbh. Jeg er uddannet Cand.ling.merc. fra CBS, hvor jeg dimitterede fra i 2007. Jeg arbejder inden for B2B softwaresalg og er ansvarlig for DACH-markedet.

Anonym respondent: Jeg er 31 år og bor på Østerbro i KBH. Jeg er uddannet cand.merc.FSM (finance and strategic management). Jeg dimitterede i oktober 2012. Jeg er i dag ansat som NewBiz consultant hos MCB. Her laver jeg opsøgende salg og hjælper virksomheder med at optimere/forretningsudvikle både deres onlinestrategi, men også den generelle strategi. Mit arbejde består meget i at ringe til/opsøge virksomheder, som jeg mener, vi kan hjælpe enten med at vækste eller spare penge. Det vil sige konstant at tale med fremmede mennesker og at overbevise dem om, at jeg netop er deres ridder med en god ide/løsning til dem.

2. Du er blevet interviewet til et job over telefonen – hvordan var processen op til interviewet?

Oliver: Jeg blev headhuntet, hvor jeg blev kontaktet og sagde ja til at høre mere om virksomheden. Derefter aftalte vi en tid til et første telefoninterview.

Anonym respodent: Jeg har prøvet flere forskellige former for telefoninterview. Jeg havde sendt en ansøgning via e-mail vedrørende en stilling hos et større internationalt firma med dansk kontor. Jeg blev 3-4 uger efter ringet op af en potentiel fremtidig kollega. Jeg havde selvfølgelig glemt alt om ansøgning, og forbindelsen var dårlig, da jeg var udenlands og i færd med at søsætte en båd. Da han fortalte, hvor han ringede fra, ville jeg ikke sige, at jeg ikke havde tid. Så det endte med at tage 40 minutter, hvor jeg bliver spurgt mange og meget utraditionelle spørgsmål. 

Jeg har derudover også prøvet at kontakte folk, som jeg vidste, jeg gerne ville arbejde med, fx folk der inspirerede mig, som jeg kun kendte perifert.

I mit job med opsøgende salg kontakter jeg dagligt mange virksomheder, og jeg må bare indrømme, at den ’store’ frygt for at få et surt opstød er minimal. Jeg har på 100 opkald kun oplevet 4, der blev sure over, at jeg ringede. Resten har enten pænt sagt nej tak eller sagt, at de gerne ville høre mere.

3. Hvordan var det at blive interviewet til et job via telefonen?

Oliver: Jeg synes, at det var rigtig fint at blive interviewet over telefonen. Der var ingen spild af tid, det var lige på med spørgsmålene og svarene, uden at jeg trak i det pæne tøj ;). Jeg er meget komfortabel med telefonen, fordi jeg igennem mine jobs har været meget vant til telefonen som redskab, så jeg har ingen berøringsangst der.

Anonym respondent: Jeg synes, det er svært at blive telefoninterviewet, for det kræver meget mere koncentration, da man hele tiden skal lytte til, hvad personen siger og spørger ind til, om man har forstået det, man har hørt, korrekt. Husk på, at langt størstedelen af vores kommunikation er non-verbal. Derudover så foregik det ene af mine interviews på et tidspunkt, hvor intervieweren var 100 % forberedt, mens jeg blev taget på sengekanten. Det stiller krav til hurtigt at kunne iscenesætte sig selv eller at bede om, at de ringer igen senere. Det ville jeg klart gøre i dag, hvis jeg følte, at jeg stod i en situation fx supermarkedet, hvor jeg ikke kunne tale frit.

4. Hvordan fulgte du op efter telefoninterviewet?

Oliver: Mht. opfølgning var det denne gang headhunterne, der tog kontakt til mig, men jeg har også prøvet, hvor det var mig, der fulgte op.

Anonym respondent: Jeg blev efterfølgende inviteret til samtale med flere internationale virksomheder, men der har også været kaffemøder, hvor jeg så kunne nå at forberede mig yderligere.

5. Hvad er dine bedste råd til en, der søger uopfordret job over telefonen?

Oliver: Lav research og fortæl, hvorfor du præcis tager fat på personen, du ringer til, og hvad du vil have ud af kaldet.

Anonym respondent: Mit bedste råd er at sætte sig et sted, hvor man kan sidde behageligt og i ro og fred. Sørg for, at der ikke er nogle forstyrrende elementer fx en plakat i baggrunden, børn eller en telefon, der ringer. Derudover vil jeg anbefale, at man har et glas vand i nærheden, hvis man får en tudse i halsen. Husk at smile og være glad, det kan faktisk godt høres på telefonen, og så gælder det selvfølgelig om at have noget relevant at sige altså, at man er godt forberedt.

Navnet på den anonyme respondent er CA bekendt.