Veje til uopfordret jobsøgning

Af Lars Ulrik Jeppesen, karriererådgiver, CA

Messer, telefoncanvas, netværk og værktøj fra Jobindex. Når jeg afholder kurser i uopfordret jobsøgning eller har jobsøgende i karriererådgivning, og vi drøfter mulighederne for at søge job uopfordret, så er det ofte den sværeste og mest grænseoverskridende form for jobsøgning, de ønsker at tale om – den proaktive og direkte kontakt over telefonen. Og selv om det i mange tilfælde er en meget effektiv approach, så er der andre måder at gå frem på – lad os se nærmere på et par af dem…

Uopfordret jobsøgning på messer – Hvad er vigtigt?

Jobsøgningen på messen minder en del om den direkte og proaktive fremgangsmåde, dog har du den fordel, at du har den anden person ’face to face’, så du kan benytte dig af fordelen ved den direkte kontakt. Dette er, hvis det er den rigtige person ude på messen, som du kan komme til at tale med. En yderligere fordel er, at på karrieremesser forventer virksomhederne at blive kontaktet af jobsøgende, så de vil oftest være mere modtagelige for dialog, end du nogle gange vil opleve i telefonen.

De vigtige ting i din forberedelse forud for deltagelse på en karrieremesse, hvor der er spændende virksomheder, hvor du gerne vil ’lægge billet ind’, vil være:

Hvilke virksomheder vil du besøge

  • LinkedIn
  • Company Statistik

Kontaktpersonen

  • Er den rette til stede
  • Hvem skal du tale med
  • Referencemulighed

Åbning

  • 3 gode åbninger

Spørgsmål

  • Jobmuligheder inden for dit område
  • Hvordan rekrutterer de

Afklaring omkring kompetencer/profiler

  • Hvad søger de efter
  • Hvem lykkes & hvad er årsagen til, at de lykkes

Dine selling points

  • Hvilke vil du fremhæve?
  • Hvordan vil du fremhæve dem?

Hvis du kommer til et interview på standen

  • Førstegangsindtryk
  • Motivation
  • Spørgsmål til og fra virksomheden
  • Præsentation af dig selv
  • Salgsargumenter
  • Guldhistorier
  • Match
  • Forventninger

Hav altid gode velskrevne CV’er, der er tilpasset til den enkelte virksomhed, som du kan udlevere.

Er de rigtige personer ikke til stede på standen, så brug de personer, der er at tale med, som gode informationskilder, så du kan læse så meget som muligt om virksomheden og få en god henvisning til, hvem du skal tale med ang. et job i afdeling-X.

Anvend dit netværk til at søge efter jobs uopfordret

Netværk og ’Networking’ er blevet 10’ernes Buzzword inden for business og jobsøgning. Så hvis der er en ting, du skal være god til i din jobsøgning, så er det at kunne networke.

Hvad skal du virkeligt være god til:

  • Analysere dit netværk – er det anvendeligt
  • Sammensætte dit netværk, så det arbejder for dig
  • Kommunikation og interviewteknik
  • Kreativ & innovativ – Find ud af, hvad du kan og vil bruge dit netværk til
  • Være klar på, hvad du kan hjælpe andre med

Hvordan skal du anvende dit netværk?

Det er ikke altid løsningen at ringe eller kontakte dit netværk for at høre, om de har et job til dig, men derimod finde ud af hvad du så vil bruge dit netværk til? Det kunne være…

  • Få dem til at tale med deres kontakter om dig og til at introducere dig for dem
  • Bruge personer i deres netværk til din fordel – find ud af hvor stort dit netværk er i 2. & 3. niveau

Telefoncanvas - den hårde måde i den uopfordrede jobsøgning

Telefoncanvas i den uopfordrede jobsøgning er i store træk det samme som den proaktive salgsproces…

  • Man skal være godt forberedt
  • Man skal have drivet og energien i sin approach
  • Man skal have en god åbning
  • Man skal vide, hvad der skal anvendes for at interessere den anden part
  • Man skal vide, hvordan der skal argumenteres og behandles indvendinger
  • Man skal vide, hvordan der skal afsluttes samtalen, og hvordan der skal følges op
  • Man skal have kommunikations- og salgsprocesserne på plads
  • Man skal være lidt heldig og have lidt mod

Telefoncanvas kombineret med en lille survey

For mange vil det være alt for grænseoverskridende at ringe op til en afdelingsleder (ex. én marketingchef) og tale om mulighederne om en ansættelse (inden for marketing eller kommunikation).

En måde at gøre det lidt lettere på, kan være at gennemføre en lille forundersøgelse (ex. vedr. et marketingsemne, HR-emne eller et logistikemne), eller også at man starter med at sende et kort motiveret ansøgningsbrev ud, som man kan indlede samtalen med at tale om. På den måde starter man ikke ’fra scratch’, men har en agenda at åbne samtalen med.

Værktøj til uopfordrede ansøgninger – se på www.jobindex.dk/jobsoegning/uopfordret

Endnu et hjælpeværktøj er lanceret på jobindex.dk, hvor man som jobsøgende kan gå ind i arkivet af opslåede stillinger for at se, hvilke kvalifikationskriterier virksomheder eller brancher tidligere har efterspurgt inden for et bestemt fagområde (ex. salg) eller ifm. en bestemt stillingskategori (ex. Key Account Manager).

Udbytte ved værktøjet
  • Du får et billede af hvilke kvalifikationer, du skal besidde for at stå stærkt i konkurrencen til bestemte jobs.
  • Du får dannet et billede af, hvad du skal kunne matche.
  • Du kan bruge det som et værktøj til at udvikle de kompetencer, du mangler.

 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.