Vind med vilje til jobsamtalen

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA

Lyt til snedkerens tommelfingerregel: ”Mål to gange, sav en gang”. Kom forberedt, du får kun EN chance til samtalen.

Derfor, find ud af, hvad er virksomhedens behov? Og præcis hvordan kan du løse det for dem? Spor dig ind på, hvad det allervigtigste er at få løst for dem?

Gennemlæs stillingsannoncen på kryds og tværs. Tjek hjemmesiden, og ring måske inden for at spørge yderligere ind til stillingen (kun relevante spørgsmål hvis du ringer)… så DU VED, hvad de har brug for, og så du kan fortælle dem, at det kan DU KLARE for dem.

Det er ultimativt vigtigt, at du VED, hvad de har brug for. Ellers så spørg godt ind til samtalen. Og sørg for at fortælle dem, at det kan du løse for dem. Har du så en vindende personlighed, og der er kemi – så er den hjemme.

Vær den bedste researcher EVER

Find ud af følgende, FØR du ankommer til samtalen. Og ja, det er helt okay at ringe til virksomheden INDEN samtalen, så du kommer optimalt forberedt.

  • Tages der test? Hvilke?
  • Vil der evt. være flere samtalerunder?
  • Hvor lang tid er der sat af til samtalen?
  • Hvem vil være tilstede under samtalen (Google dem)
  • Skal du medbringe noget? Forberede noget hjemmefra?
  • Vil der være en relevant opgave, der skal løses på stedet?

Kend dine succeshistorier

Øv dig i at komme med eksempler, hvor du tidligere har haft succes. Hvilke resultater har du skabt? Hvordan gjorde du, hvilke kompetencer brugte du, og hvordan vil du kunne gøre det igen, selvom det måske er på et nyt område.

Det, du har lært i en branche på et bestemt område, kan parallelforskydes til en anden branche/område/opgave, fordi du har tilegnet dig kompetencerne og derfor kan løse tilsvarende opgaver.

Når du har fået kørekort efter køretimer i kørelærerens gamle Opel, er der en god chance for, at du uden de større vanskeligheder vil være i stand til at køre en Toyota, selvom du aldrig har prøvet at køre Toyota før. Præcis som når du én gang har lært at cykle, så glemmer du det ikke, bare fordi du måske ikke har cyklet i otte år. En tillært kompetence kan genopfriskes hurtigt.

Hvilke tre kompetencer tæller til din fordel?

  • Hvor er det, at du kan brænde igennem?
  • Hvilke tre egenskaber er dine stærkeste?
  • Hvilken faglig viden kommer du med, som har værdi for virksomheden?
  • Hvad kan du i øvrigt bidrage med? Hvad er dine ”bonus” færdigheder? Hvilke værdier bringer du med dig, erfaringer, viden fra andre brancher og personlige interesser/passion.

Vær meget bevidst om dine styrker, for hvis du ikke kender dem, hvordan skal arbejdsgiveren så finde frem til dem.

Et stærkt afslutnings-statement kunne være:

”Tak fordi I sat tid af til at møde mig i dag, jeg håber, jeg har givet udtryk for i dag, at jeg er resultatorienteret, faglig stærk indenfor xxx og er god til at samarbejde på tværs i organisationer”.

Hvor bliver arbejdsgiveren bekymret?

Vend utryghed til tryghed for din kommende arbejdsgiver. Skynd dig at analysere situationen, og få gjort dem trygge.

Det tydeligste eksempel er kvinder i 20´erne og 30´erne uden børn og med en kæreste. Arbejdsgiveren vil i ni ud af 10 tilfælde tænke; ”Hvornår skal hun på barsel?”. Så, hvordan gør du dem trygge?

Du kunne vælge at tage fat om roden på problemet og sige;

”Måske sidder I og tænker på, om jeg bliver gravid og skal have børn indenfor den nærmeste fremtid. Der kan jeg berolige jer med, at det skal jeg ikke. Jeg er lige er blevet færdig med min cand.merc. og vil derfor i de næste 3-4 år give den fuld skrue på arbejdslivet. Jeg vil ud og bruge mine færdigheder. Jeg er dygtig, og det vil jeg ud og bevise”.

Hvis det halter på din motivation, og arbejdsgiveren kan fornemme noget, så er det DIG, der skal lade det skinne igennem, at du brænder for jobbet, og at det er det, du vil.

Fortæl, hvorfor du søger jobbet uden at bruge floskler. Find på noget mere nuanceret at sige end: ”Jeg synes, jobbet lyder spændende”.

Vær hellere meget konkret, og sig, ”jeg er vild med tal og kan se, controller jobbet handler meget om deadlines og at være detaljeorienteret. Samtidig fornemmer jeg, at her er god trivsel på arbejdspladsen med jeres dejlige åbne kontorer og den flade organisationsopbygning”.

Du kan vælge selv at fortælle om en lille udfordring, du har (hvis de begynder at spørge ind til dine ”svagheder”). Så forklar stille og roligt, hvordan du tackler eller håndterer dine ”svagheder”, eller der hvor der er mulighed for forbedringer. På den måde signalerer du, at du kender dig selv godt og arbejder på forbedringer og er bevidst om evt. at spørge om hjælp indenfor et felt eller få yderligere kompetencer.

Det store uhyggelige spørgsmål om løn

'Den, der siger beløbet først, har tabt'. Så sørg for at ”gemme” løn spørgsmålet lidt af vejen i starten.

Her er et par muligheder på, hvordan du kan svare, når du bliver spurgt om, hvad du skal have i løn:

  • Hvordan ser lønpakken ud hos jer? (pension, mobil, ferie eller andet)
  • Hvad får andre i denne stilling, der har samme faglige baggrund og erfaring som mig?

Nogle gange kan det dog være svært at slippe helt uden om. 

Og når du har forsøgt med ovenstående spørgsmål, er det vigtigt, du har tjekket statistikker og derfor er klar over en lønramme, du vil spille ud med.

Dit lønudspil skal være den løn, du vil være glad for at opnå, måske med et par tusinde lagt oveni til at forhandle med. Det kunne jo være, at det lykkedes dig at komme igennem med lønkravet.

Husk også, at løn består af mange dele. Hvis du i lønforhandling har svært ved at komme igennem med kroner/ører, så prøv pension, eller du kan give dig til at forhandle med områder som ferie, avis, mobil, hjemmearbejdsplads m.m.


Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks til jobsamtalen >


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.