swipegesture

Glem hullerne i osten

Det er naturligt for os mennesker at se det negative først. Men der er både større trivsel og mere arbejdsglæde at hente, hvis du lærer dig selv at fokusere på det positive.

Artikel
af Lane Markholt-Hansen

Kender du følelsen, når du står over for et nyt projekt, en træls kollega eller en sløj kundeundersøgelse og bare ikke kan få øje på noget som helst positivt? Du er lammet af negative tanker og i stedet for at se muligheder, ser du kun begrænsninger. Heldigvis er der hjælp at hente. Det fortæller Gitte Schoppe, der er karriererådgiver i CA.

Hun mener, at det er helt naturligt, at vi i dag, også når vi går på arbejde, har en indbygget frygt og fokus på det, der ikke dur.

”Det ligger naturligt hos mennesket at se mange af de negative ting først. Det er faktisk helt naturligt for os at have fokus på de negative ting. Vi står som urmennesker altid over for et valg: Skal vi løbe fra sabeltigeren eller gå i kamp med den? Vi er styret af, at vi har et frygtinstinkt i os, som egentlig sikrer vores overlevelse”, forklarer Gitte Schoppe.

Du vælger selv dit fokus

Den gode nyhed er ifølge Gitte Schoppe, at du kan træne dit fokus, så du i højere grad har fokus på det væsentlige, nemlig osten, og ikke hullerne.

”Vi ved, at vi får mere af det positive, hvis vi retter vores fokus mod det positive. Så hvis jeg nu vælger at rette fokus mod osten, i stedet for hullerne i osten, så vil jeg også lige så stille begynde at opdage oste alle vegne”, siger Gitte Schoppe.

Det gælder for eksempel ved kundetilfredsundersøgelser, hvor vi har en tendens til at fokusere på de negative kunder.  

Fjern fokus fra den sure kunde

Selvfølgelig skal vi håndtere de dårlige oplevelser og rette op på dem, men der er god grund til også at have fokus på den tilfredse kunde, mener Gitte Schoppe. 

”Hvis du kun har fokus på de sure kunder, så falder arbejdsglæden. Det er ikke særlig rart at skulle koncentrere sig om den sure kunde. Selvfølgeligt kan der være en gevinst i at løfte den sure kunde til et bedre niveau. Men gevinsten er ofte langt større, hvis du kigger på den tilfredse kunde, og undersøger, hvad den tilfredse kunde er glad for”, siger Gitte Schoppe.

Hun anbefaler, at bruge energi på at undersøge, hvad man gør godt, og hvad man kan gøre mere af: 

”Når vi gør det, vil vi lige så stille begynder at fjerne fokus fra problemerne og det sure, og i stedet se alle mulighederne. Vi fokuserer i højere grad på de ting, vi kan begejstres over, og som er sjovt at være en del af”.

Lær af alt det gode

Gitte Schoppe mener, at alt det, man får ud af at fokusere på de positive kunder, kan bruges til at imødekomme de utilfredse kunder.

”De fleste kunder bliver tilfredse med nogenlunde samme parameter, hvis man fx handler i en butik. Så der er meget at lære af alt det, du har gjort godt, og som du dybest set blot skal gøre mere af. Ud over at det giver bedre kundeoplevelser, så er det også det, der skaber trivsel og arbejdsglæde for den enkelte,” siger Gitte Schopppe.

Hun mener, at når man først begynder at sætte fokus på det positive, så bliver det automatisk en god spiral, hvor man opdager mere og mere af det gode, næsten uanset hvor man kigger hen.

”I bund og grund handler det om, at du træner din evne til at se det gode frem for det negative – uanset om du kigger på en kunde, et projekt eller en kollega. For hvis du begynder at italesætte det positive, så sender du også en respons ud i verden, som vil gøre, at du får noget endnu bedre tilbage igen,” siger Gitte Schoppe.

Se det som en opgave

Det handler nemlig ikke bare om en selv, men også om alle de andre på arbejdspladsen, som man nemt kan trække med ned i det negative fokus.

”Mange har været på en arbejdsplads, hvor der er en dårlig kultur. Folk er er sure og peger fingre af hinanden. Men man kan også opleve det modsatte. En arbejdsplads, hvor man roser og anerkender hinanden. Det er jo fordi, at man lægger sig i selen og ser det som en opgave at have et positivt fokus. Man beslutter, at man ikke vil være den sure, der peger fingre og skælder ud og får øje på hullerne i osten hele tiden. I stedet vil man være den, der bidrager til at højne os alle sammen, så vi får øje på osten i stedet for hullerne,” siger Gitte Schoppe.

Denne artikel bygger på Kom op på den store begejstringsklinge - en episode af CA's podcast Det gode arbejdsliv.