Hold varmen på de kolde kontorer

I mange virksomheder, bliver der skruet ned på 18-19 grader henover vinteren for at spare på varmen. Men kolde medarbejdere producerer mindre og laver flere fejl, fortæller Lone Østergaard, der har gode råd til at holde varmen på kontoret, selvom temperaturen sættes ned.

Nyhed 07. nov 2022  
af Lane Markholt-Hansen og Ole Strand

Danmark og resten af Europa er ramt af en historisk energikrise, der har betydning for mange mennesker. Også alle dem, der bruger det meste af dagen på kontoret. 

Danske arbejdspladser skruer ned for varmen

Mange private virksomheder har skruet ned for varmen for at spare på varmeudgifterne og offentlige bygninger må ikke varmes op til mere end 19 grader i den kommende vinter – med undtagelse af vuggestuer, plejehjem og sygehuse.

”18-19 grader vil helt sikkert føles koldt for de fleste af os. Men de steder, hvor virksomhederne sparer på varmen, kan det nemt koste på produktiviteten”, fortæller Lone Østergaard, der underviser og rådgiver om fysisk arbejdsmiljø og blandt andet har skrevet bogen 'Slip stolen - for hjernens skyld'.

Lave temperaturer sænker produktiviteten

Der er masser af forskning, som viser en sammenhæng mellem temperatur og produktivitet, fortæller Lone Østergaard.

Alan Hedge, der er professor ved Cornell University, har fx forsket i arbejdsmiljø, indeklima og ergonomi i årtier. Hans forskning viser, at der er et betydeligt fald i produktivitet og en lige så betydelig stigning i fejl, når temperaturen falder på kontoret.

”Vi ved jo godt, at vi arbejder bedre, når vi har det behageligt. Tænk bare på, når du har ondt i hovedet eller ryggen og har svært ved at koncentrere dig om andet. Evnen til at fokusere og koncentrere sig falder”, siger Lone Østergaard og fortsætter:

”Det er selvfølgeligt forskelligt fra person til person, hvornår og hvor meget man fryser, og hvor meget det ødelægger koncentrationen. Men det er helt sikkert, at kulde og fokus er to modsatrettede størrelser, og at kulde derfor påvirker produktiviteten negativt”, siger Lone Østergaard.

Hold kroppen i bevægelse

Man kan komme et stykke ad vejen med en varm trøje. Men det hjælper ikke meget, hvis du sidder stille hele dagen.  

”Brug lidt tid i løbet af dagen på at holde kroppen i gang. Aktivér musklerne og få gang i blodcirkulationen. Så kan du bedre modstå kulden og få mere overskud til dit arbejde”, siger Lone Østergaard.

Det kan gøres med en lille indsats og stor effekt, hvis du bruger 20-8-2 metoden, som professor Allan Hegde har udviklet og som Lone Østergaard også bruger i sin bog ’Slip stolen – for hjernens skyld:

Del din arbejdsdag i halve timer, hvor du

  • Sidder i 20 minutter
  • står i 8 minutter
  • er aktiv i 2 minutter.

”Når du bruger 20-8-2 metoden holder du kroppen i gang, og du får samtidig varmen. Det giver dig øget blodgennemstrømning, mere energi og du bliver bedre til at fokusere og koncentrere dig”, siger Lone Østergaard, der anbefaler, at man bruger metoden igennem hele dagen:

"Hvis du først er begyndt at fryse, kan det være svært at genvinde varmen. Så hold dig i gang allerede fra morgenstunden”, siger Lone Østergaard.

Energikrisen er en god anledning til nye vaner

Vi går en lang vinter i møde, og det er en god anledning til at gøre mere bevægelse til en god vane i løbet arbejdsdagen – og holde fast i de gode vaner, når foråret kommer.

”Mere bevægelse i hverdagen er nemlig godt for rigtig mange andre vitale funktioner i din krop – og din hjerne. Kroppen og hjernen havde ALDRIG valgt at sidde stille i +37 timer, hvis den var blevet spurgt! Og på kontoret har du muligheden for den variation, der tilfredsstiller både din krop og din hjerne OG som samtidig hjælper dig med at holde varmen”.

Fem gode gode råd til at få gang i den stillesiddende krop

Ifølge Lone Østergaard handler det kort og godt om at sidde mindre og bevæge sig mere i løbet af en arbejdsdag. Og der er flere måder at gøre det på.

Brug 20-8-2 metoden i din arbejdsdag

Skab variation og hold dig i gang igennem hele dagen. Hvis du først er begyndt at fryse, så kan det være svært at genvinde varmen.

Kom op og stå

Du skal sidde mindre og bevæge dig mere – simpelthen fordi det giver mere energi. Har du et hæve-sænke-bord, så brug det. Har du ikke, så vær kreativ og find løsninger, der kan gøre det ud for stående afbræk i din dag. Hvor kan du stå i stedet for at sætte dig?

Hold aktive pauser og brug kroppen

Som minimum i de 2 aktive minutter hver halve time fra 20-8-2-metoden. For at holde varmen skal pulsen lidt op. Tag trapperne, hop på stedet, aktiver de store og meget effektive muskelgrupper i lår og balder. Al bevægelse tæller.

Få frisk luft

Kom ud i den friske luft i løbet af dagen, også selv om det er koldt. Gå en tur og sving med armene i et kvarters tid. Det kan være fristende at blive indenfor, når det er koldt. Men det virker lige omvendt. Gå ud og få en dosis dagslys med i købet. Det giver både varmen og mere energi.

Gør møderne mere aktive

De fysiske møder kan holdes stående, eller der kan lægges en aktiv pause eller en kort walk & talk ind midtvejs. Det løfter både energi, humør og fokus. Og hæver temperaturen indefra. Er du på online møde, så rejs dig og bevæg dig lidt under mødet, når kameraet er slukket. Når kameraet er på, så rank dig og smil lidt ekstra. Det højner energien. 

Om Lone Østergaard

Lone Østergaard er fysioterapeut og arbejdsmiljørådgiver.

I 2008 stiftede hun virksomheden Min Krop på Job, der hjælper virksomheder og medarbejdere med sine metoder, der sigter på mere bevægelse på arbejdspladsen.

Giv slip på kontorstolen

Læs også artiklen Giv slip på kontorstolen, hvor Lone Østergaard fortæller om vejen til et godt fysisk arbejdsmiljø. 

Hvad siger loven om temperaturer på kontoret?

Ifølge Arbejdsmiljøloven skal der i arbejdstiden være en passende temperatur for de beskæftigede i arbejdsrummet.

Arbejdstilsynets har lavet en vejledning om temperatur i arbejdsrum på faste arbejdssteder, hvor det fremgår, at temperaturen ved stillesiddende og stillestående arbejde og arbejde med let legemlig anstrengelse ikke bør komme under 18 °C og generelt bør holdes på 20-22 °C.

Ved stillesiddende arbejde vil 18-19 grader føles koldt for mange, og virksomheden vil derfor skulle se på, om det er muligt at indføre forebyggende foranstaltninger.

Medarbejderne kan fx kompensere for den lavere temperatur ved at tage lidt ekstra tøj på, og arbejdsgiveren kan fx indføre ekstra pauser med fysisk aktivitet eller lign.

Se hvad Arbejdstilsynet skriver om temperatursænkning på arbejdspladsen.