Den sikre vej til udmattelse

Af Sanne Juel, karriererådgiver og coach, CA karrierepartner og a-kasse

Ti smutveje til at køre dig selv helt flad. Test om du kender de enkle råd til et sundt arbejdsliv. Hvor ofte har du fået direkte anvisninger på det "dårlige liv"? Altså, hvordan du forringer din livskvalitet, performer dårligt på arbejdet og generelt får et usundt liv?

Vi ved det jo alle sammen godt. Nærmest til hudløshed får vi tudet ørerne fulde med sundhed, kost og motion. De gyldne råd til hvordan vi skal spise, sove og bevæge os. Så følgende bevingede ord er råd og vejledning udfra tankegangen om at synke helt ned på bunden. Helt derned, hvor det er svært at komme op fra igen.

Reglerne er enkle og lige til at fuldføre:

  1. Spis meget og spis fedt.
  2. Tænk negativt
  3. Sov uroligt og kun få timer
  4. Drik sukkerholdige væsker
  5. Sid stille længe ad gangen
  6. Vær i larmende og urolige omgivelser
  7. Sørg for at isolere dig fra sociale arrangementer
  8. Ryg ad h......til
  9. Drik alkohol
  10. Undgå al form for udvikling og hold fast i dine dårlige vaner

Ovenstående 10 punkter stresser din livskvalitet, forringer din livsglæde, øger din vægt, giver humørsvingninger, ustabile forhold til andre mennesker, koncentrationsbesvær, overvægt, ensomhed og en slidt krop og psyke.

I virkeligheden kræver det sunde liv små ændringer i hverdagen, der gentages over tid. Ingen hokus pokus, men til gengæld vedholdenhed, selvdisciplin og struktur.

Viden er magt

Test dig selv i nedenstående og se, om du kender de enkle råd til et sundt og givende liv.

1. Kosten

Spis seks måltider om dagen. Gerne med tre timers mellemrum. Spis levende mad. Dvs. mad der hurtigt går i forrådnelse, hvis det ligger fremme på køkkenbordet. Eksempel på levende mad er: En Bøf. Eksempel på død mad er: Vingummi.

Spis mad du kan genkende. Ved du, hvor det stammer fra, og har det et udseende, du kender til uden forarbejdelse? Eks. kartoffel, æble, banan.
Hold dig langt væk fra sukker og hvidt brød uden fibre og med højt fedtindhold. Erstat evt. sukker med honning og fuldkornsprodukter frem for hvedemel. Frem med frugten. Du bliver, hvad du spiser.

2. Tankerne

Iflg. forskere har vi omkring 60.000 indre dialoger i døgnet. Derfor er det utrolig vigtigt, hvad det er vi går og fortæller os selv. For vi bliver som vi tænker. Tanker fører til handlinger, handlinger fører til adfærd, og adfærd fører til personlighed. Så vær meget opmærksom på, hvad du går og fortæller dig selv. En god finte er at vende sine "nej" sætninger til "ja" sætninger. Hver gang du hører dig selv sige ordet "ikke" - så udfordr dig selv med at sige, "nu ved jeg, hvad jeg IKKE vil, men hvad er det, jeg VIL?" På den måde kan du ændre holdning til dine daglige oplevelser.

Tal positivt til dig selv. Undgå at bruge hårde ord i dit daglige sprog (eks. aldrig og altid).
Når du står i "krisesituationer" og har lyst til at være dømmende og kritisere, så tænk "hvad er det gode ved den her situation?". Det får hele dit fokus til at ændre sig. Du bliver, hvad du tænker.

3. Søvn

Simpelt - sov gerne 8 timer i døgnet. Hver dag. Og meget gerne i forbindelse med solen. Stå op når solen skinner og gå i seng, når det er mørkt. Det betyder faktisk, at vi skal sove mere om vinteren og kan sove mindre om sommeren. Sørg for at dine 8 timer er i en sammenhæng. De første fire timer opbygger søvnen din fysik, og de sidste fire timer opbygger din psyke.

Søvn er også et vigtigt redskab, hvis du ønsker at tabe dig. Gå lidt tidligere i seng, end du plejer og mærk, hvor skønt det er at være udhvilet. Sov gerne i mørke lokaler, hvor der er roligt og tilpas temperatur.

4. Vand

Undgå sukkerholdige drikke. Ud med cola, erstat med rent vand. Drik 1/3 del af din kropsvægt i dl om dagen. Vejer du 60 kilo, betyder det; at du skal drikke to liter vand om dagen. Vejer du 80 kilo, skal du drikke 2,6 liter vand om dagen.

Køb en 50 cl vandflaske, så ved du, at du skal drikke henholdsvis fire flasker om dagen ved 60 kilo eller godt fem flasker ved 80 kilo. Gerne fordelt over hele dagen.
Træner du - skal du lægge 2 ½ dl vand oveni pr. 15 minutters træning.

5. Bevægelse eller træning

10.000 skridt om dagen eller 30 minutters træning hvor du får pulsen op. Så enkelt kan det siges.
Træning er IKKE en gåtur. Det er, når du skifter tøj for at udføre din sport.
Køb evt. en skridttæller og se, om du kan komme op på de anbefalede 70.000 skridt om ugen.
Du vil blive overrasket over resultatet. Varier gerne i dine arbejdsrutiner, så du kommer op at stå og gå rundt med jævne mellemrum. Ingen stole har påskriften "sid her uafbrudt i 8 timer".

6. Ro

Omgiv dig i løbet af dagen med RO.
Sørg for at dine ører, øjne, mund og krop får fred. Ingen stimuli andet end fra lys og luft. Vær gerne ude i naturen. Ingen mail, mobiler, HVIL.

7. Samhørighed

Tilbring tid sammen med andre mennesker, der har en positiv effekt på dig. Mennesker hvor du føler dig hørt og set. Et sted hvor der er fri meningsudveksling, og hvor du føler dig påskønnet. Del oplevelser og tanker, sorger og glæder. Tilbring tid sammen med andre, der får dig i godt humør. Lær at be' om hjælp og støtte, når du føler du har behov for opbakning. Vær åben og tilbring tid i sociale sammenhænge. Det er levende og givende.

8. Stop med at ryge

Søg hjælp, hvis det er svært at gennemføre alene. Alternativt skær ned på forbruget. Selv små bække kan blive til en stor å. Du kan lægge år til din alder ved at stoppe med at ryge.

9. Vær bevidst om dit alkoholforbrug

USA's sundhedsmyndigheder har netop nedsat sin maksimumsanbefaling til én genstand til kvinder og to til mænd dagligt *.

10. Vær nysgerrig, levende og søg udvikling

Ingen fanatisme er sund. Lev 80 % sundt, og så er der plads til 20 % udskejelser for resten. Besøg din læge når du føler dig skidt tilpas. Hjerteforeningen anbefaler et årligt sundhedstjek. Hold sindet åbent for nye oplevelser, "angrib" morgendagen udfra devisen "i dag bliver endnu en god dag".

Carpe Diem!
________________________________________________________________________________
*(Kilde: Politiken), publikationen "Misbrugspolitisk Magasin - 2005-01".

Få mere inspiration og gode råd på CA's temaside om stresshåndtering >