Hvor svært kan det være at smøre en madpakke?

Af Ole Strand, CA

Har du travlt? … Har du så travlt, at du bliver dårlig af det? Så stop op og tænk dig om. Lær at tæmme travlheden, inden du bliver syg af stress. Pia Kjelstrøm Bruhn brød sammen så voldsomt, at det tog 2 år at blive en aktiv del af arbejds- og familielivet igen.  

En dag stod Pia Kjelstrøm Bruhn og smurte børnenes madpakker, men brød grædende sammen, fordi hun ikke kunne vælge mellem det pålæg, der skulle på maden.

”Hvor svært kan det være, tænkte min mand, som stod ved siden af, for så kræsne er vores børn heller ikke. Men i situationen var det helt uoverskueligt. Jeg kunne ikke tage beslutninger, jeg kunne ikke en gang overkomme at gå en lille tur på stranden. Jeg var sygemeldt på grund af stress. Det er ikke sjovt, at være gift med en, der har stress. Men det er heller ikke sjovt at være ramt af stress, og ikke vide om man bliver hel igen”.

Sådan fortæller Pia Kjelstrøm Bruhn om den periode på 2 år, hvor hun var slået helt ud af stress.

Med en pæn portion humor fanger hun tilhørerne ved aftenens gå hjem-møde i CA. Vi kan se situationen for os, og vi forstår Pias – og hendes mands – magtesløshed.  Skal det virkelig være så svært.  Ja, det skal det.  Men den gode nyhed er, at det går over igen, hvis kroppen og sindet får ro til at komme sig.

Rådgiver andre om stresshåndtering

I dag er Pia Kjelstrøm Bruhn for længst ude af sin stress. Livet er lagt om. Hun har taget en uddannelse som stressrådgiver, og rådgiver andre om, hvordan de tæmmer travlheden og undgår stress.  Blandt kunderne er Odder kommune, Grundfos, Danfoss, Jyske Bank og mange andre virksomheder. Der er nok at lave, for alt mange har alt for travlt og alt for lidt styr på sine prioriteter, mener hun.

”Stress er stadig et stort tabu. Derfor bruger jeg min egen historie som murbrækker. Det er svært selv at erkende, at man er stresset, men det er meget lettere at se det udefra. Så hvis nogen kan spejle sig i min historie, har mine foredrag tjent deres formål”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.

Travlhed var en livsstil

Da Pia var ung og single, arbejdede hun som salgschef og havde travlt hele tiden.

”11 år senere var jeg landechef, og havde 4 børn og en mand, en villa og entrailer. Jeg havde meget mere travlt, og mit job var meget mindre sjovt. Jeg vidste, at mit arbejdsliv langt fra var optimalt, men jeg troede at min bevidsthed om det dårlige arbejdsmiljø var nok til at undgå stress. Det var det ikke”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.

Det var ellers ikke fordi, der ikke var tegn på stress. Der var masser af tegn: mavepine, søvnbesvær, spændinger i kroppen, manglende sexlyst. Men Pia kunne bortforklare det hele for sig selv.  

”Jeg havde forhøjet puls og forhøjet blodtryk, men jeg levede jo heller ikke helt sundt. Og mit søvnbesvær var egentlig lidt praktisk, for så kunne jeg være sammen med mand og børn om dagen og arbejde om natten”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.

Når stress bliver skadelig

Stress er en naturlig reaktion, hvor kroppen reagerer på fare. Der er både sund og skadelig stress, fortæller Pia Kjelstrøm Bruhn:  

”De gode stresshormoner stammer fra dengang, vi gik med køller og hvor det var vigtigt at kunne sætte hele kroppen i alarmberedskab, så vi kunne pande en bjørn ned eller stikke af og gemme sig. I dag er det bare ikke så smart at stå og råbe af chefen eller slå ham ned, eller gemme sig under skrivebordet, så i stedet gemmer vi det inden i os selv og arbejder sammenbidt videre”, siger hun.

Problemet er bare, at hvis vi går fra det ene alarmberedskab til det næste - uden at give kroppen ro til at restituere en gang i mellem – så stiger stressniveauet hele tiden. Medmindre du er i den sjældne situation at du får bearbejdet det og får gjort noget ved det, der stresser.  Det gjorde Pia ikke, og derfor brød hun sammen.

Brød sammen i en foredragssal

Selve sammenbruddet kom en dag, hvor Pia skulle holde et foredrag. Hun stod foran en fuld sal, og kunne ikke huske, hvad hun skulle sige, eller hvorfor hun overhovedet var der.

”jeg var helt blank, og måtte hjælpes ned fra talerstolen og ud af salen af værten for arrangementet. Jeg kørte selv den halve time hjem til hotellet. Jeg aner den dag i dag ikke, hvordan jeg fandt derhen. Jeg græd og græd og lå bare og ventede på, at min mand fik hentet mig hjem”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.

Lang vej tilbage

Vejen tilbage til et normalt arbejdsliv er lang, når man først er gået ned med stress.

”Jeg savnede mig selv rigtig rigtig meget. Lige pludselig kunne jeg ikke alle de ting, jeg normalt kunne.  Når man er stressramt, skal man prøve at finde ro og lade krop og sind restituere. Men det var noget af det sværeste, for så snart jeg satte mig ned, kørte alle tankerne oppe i hovedet, for hvad nu med job og familie og krav og forventninger, når jeg ingenting kunne mere”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.

Derfor var det vigtigste for Pia, at lære at acceptere den nye situation og de nye begrænsninger, og at lære at sige til og fra over for mand, børn, venner og omgivelserne.

 ”Nej, jeg skulle ikke bage fastelavnsboller til klassen, selvom jeg ’bare’ gik derhjemme. Og jeg skulle ikke skamme mig over at sige nej til det. Jeg skulle med ganske små skridt koncentrere mig om at få det bedre. Det var også okay, at sige ’Jeg går lige’, når jeg havde brug for at komme lidt væk fra familielivets krav. Det var helt okay for børnene, for de fandt hurtigt ud af, at når jeg gik, så var det iPad- og istid med far. Nu hvor jeg er rask, så spørger de stadig en gang imellem, om jeg ikke lige skal gå en tur”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.  

Hun anbefaler, at man er ærlig over for børnene, når mor eller far er stressramt. Det er grænseoverskridende, men de kan alligevel mærke, at der er noget galt, og så er det bedre, at de får sandheden,  end de forestiller sig noget endnu værre.

Sådan tæmmer vi travlheden

For Pia Kjelstrøm Bruhn er livet som en vippe, der helst skal være i balance. På den ene del af vippen er alle de krav og forventninger, der bliver stillet til os. Af os selv og af familien, vennerne, arbejdspladsen og samfundet. På den anden side er de personlige kompetencer, vi bruger i arbejdet, en god familie og et godt socialt netværk. Et godt arbejdsmiljø, indflydelse og kontrol over sit arbejde.  

”Hele tiden kan det vippe til den ene eller anden side. Det gælder om at være bevidst, så man selv kan gå ind og regulere og genskabe balancen. Men hvis fx krav til jobbet ikke harmonerer med de kompetencer man har, så er der ubalance. Der er også nogle ting, som giver os energi, andre tager energi. Bekymringer giver os fx aldrig energi. De æder energi. Så det gælder om at være bevidst om, hvad der giver energi, og hvad der tager energi. Så kan man lige så stille begynde at tage bevidste valg for at holde balancen”, siger Pia Kjelstrøm Bruhn.  


Få mere inspiration og gode råd på CA's temaside om stresshåndtering >

Tæm travlheden - undgå stress

Pia Kjelstrøm Bruhn har holdt foredrag ved CA-gå hjem-møder i Gentofte og Odense.

Læs mere om stressrådgiver Pia Kjelstrøm Bruhn på www.beati.dk

Pias råd til et bedre og sundere liv

Hvordan har du det lige nu – lav et månedstjek!

Find dit stressmønster

  • Hvornår stresser du?
  • Privat /arbejdsmæssigt
  • Tidspunkter på dagen
  • Opgaver/situationer
  • Hvornår arbejder du godt?
  • Hvornår har du det godt?

Ryd din kalender for alt overflødigt i en periode

Både privat og arbejdsrelateret. Skal du holde 50 års fødselsdag, men har travlt på arbejdet.  Så udskyd festen til senere. Eller bed gæsterne arrangere det i stedet for at tage gaver med.

Find ud af hvad DU ønsker at lave og med hvem!

Kilde: Pia Kjelstrøm Bruhn, beati.dk – din vej ud af stress. 

Førstehjælp til en stressramt

  • Hjælp med at skabe struktur – tag ansvar
  • Overtag de praktiske ting og tag med
  • Gå en tur sammen
  • Vis forståelse – uden ord
  • Ros og anerkendelse
  • Brug Pia’s historie

Kilde: Pia Kjelstrøm Bruhn, beati.dk – din vej ud af stress. 

Vidste du, at du også kan bruge CA til stresshåndtering

Flere af CA’s karriererådgivere er uddannede stresscoaches: Mød en karriererådgiver

CA har et helt stresstema med relevante artikler om stresshåndtering