7 gode råd til en dejlig og afslappet julemåned

Af Ole Strand, CA

   

Julemåneden starter altid med de bedste intentioner. Du skal julehygge med familien, ses med vennerne, købe gaver i god tid – og frem for alt ikke stresse over julen.  Men ofte går det ikke som præsten prædiker, fordi vi vil nå for meget på for lidt tid og kommer for sent i gang med juleforberedelserne.

Karriererådgiver Sanne Juel giver gode råd til en mere afslappet og dejlig julemåned.

1. Skab overblik

Allerede den 1. december kan du være bagud på point. Der er ofte travlt på jobbet med at nå mål og lukke ordrer. Skole og institutioner har et utal af julearrangementer med forældreklip, julehjerter og æbleskiver. Og der skal købes julegaver og du skal julehygge med familien. 

Julemåneden er travl og uoverskuelig med en masse ting du skal. Skriv ned i prioriteret rækkefølge hvad der er vigtigt. Det giver et visuelt overblik over alt det, du skal nå i og gerne vil nå – både privat og på jobbet.

2. Sortér og planlæg

Når du har et overblik over dine opgaver, pligter og lyster for december, så skal du til at sortere i dem.

Er der opgaver på arbejdet, som kan vente til efter jul eller i december? Er der nogle ting af de ting, som du forventes at deltage i, som du kan sige nej til?

Lav en plan for, hvad du skal lave og hvornår du skal gøre det. Sæt en halv dag eller mere af til at købe julegaver - jo hurtigere på måneden, jo bedre. Eller køb det hele på nettet og få det leveret derhjemme eller på arbejdet.

3. Helt okay at takke nej

Nu kommer det svære, for kan man tillade sig at sige nej til endnu et julearrangement med Børnehaven, fritidshjemmet, veninderne, mandeklubben.

Ja, det kan man godt. Og ’nej’ kan godt være en hel sætning. Du behøver ikke forklare eller undskylde eller have dårlig samvittighed.

Lakmusprøven er, at du mærker efter i maven, om det virkelig er nødvendigt og om du har lyst til at deltage. Har du svært ved at mærke, så tænk på dine værdier. Hvad er i virkeligheden vigtigt for dig? Hvad betyder noget? Og hold så fast..

Og husk, at vælge fra er ikke egoisme, men egenomsorg.

4. Vælg nemme løsninger

Drop juleperfektionen, hjemmebaget og den hjemmelavede ris a la mande. Eller skyd genvej og køb brunkagedejen og ris a lamande i plasticpølser i supermarkedet i stedet.  

Og det er okay, at spise makrelmadder en aften, hvis det hele er lidt presset. 

5. Tag dig tid til at slappe af

Gå simpelthen en tur i din frokostpause og få lidt luftforandring fra opgaverne på kontoret.

Gå i det hele taget ekstra mange ture i december. Frisk luft og en rask gåtur giver ny energi – og med al den gode julemad har kroppen godt af de ekstra kilometer i benene.

Brug en time eller to på at rydde op i dine skuffer og skabe. Tøm din papirkurv – både på din pc og mentalt. Orden skaber ro og oprydning giver overskud - og din hjerne slapper af, mens hænderne rydder op. 

6. Plej de gode relationer

Husk, at det er jul og hjerternes tid. Du skal ikke skære alt væk, og være en sur Ebenezer Scrooge. Du skal kun skære det overflødige og unødvendige væk.

Så bliver der måske plads til, at mødes med dem, som du ikke ser så tit, og som du savner i dit liv. Når du mødes med dem du savner og måske giver en krammer, producerer kroppen Oxitoksin – også kaldet amme-hormoner eller lykkehormoner - og du får det meget bedre.

Og hvis du ikke har tid til at mødes i december, så lav en aftale om at gøre det i januar.

7. Forkæl dig selv

Det er kun jul en gang om året. Hvis du vælger at kaste dig i grams over alle julegodterne – så gør det med god samvittighed. Du kan altid lukke munden og ”lette røven” 3. juledag.