Flest glade ansigter – CA har for femte år i træk de mest tilfredse medlemmer

7. juni 2017

Kender du det? Sure medarbejdere og ringe service, når du har brug for din a-kasse?

Så er du nok medlem et andet sted, for CA er netop blevet kåret som a-kassen med de mest tilfredse medlemmer i den årlige a-kasse-benchmark fra MSI Research – for femte år i træk. Men der er ingen grund til at læne sig tilbage og hvile på laurbærrene, mener CA's direktør Christian Sørbye Friis.

Selvom a-kasserne bliver mødt af mange nye regler og opgaver, har de fastholdt en høj medlemstilfredshed. Det viser den nyeste undersøgelse af medlemstilfredsheden i 8 a-kasser, som er lavet af MSI Research i foråret 2017.

Medlemstilfredsheden måles på en skala fra 1-100. A-kasserne i undersøgelsen har et snit på 72 point, hvilket er et højt niveau, men CA ligger helt i top med 77 point.

”Men i et konkurrencepræget marked betyder det ikke, at man kan læne sig tilbage”, som direktør Jacob Stammer fra MSI Research skriver i undersøgelsen.

Det er der heller ikke planer om i CA.  

Forbudt at være selvfed

CA's direktør Christian Sørbye Friis er stolt og glad over at CA for femte år har den højeste medlemstilfredshed blandt a-kasserne.  

"Jeg er stolt, fordi det er et erklæret mål for CA. at vi skal have de mest tilfredse medlemmer i a-kassebranchen. Men jeg er også ydmyg, for tilfredse medlemmer kommer ikke af sig selv. Det værste der kan ske, er, hvis vi bliver selvfede og hviler på laurbærrene", siger Christian Sørbye Friis.

MSI er grundlag for forbedring

CA bruger den årlige MSI-rapport til at finde forbedringspunkter. Der var mange roser til CA i MSI 2017, men den overordnede tilfredshed er faldet med et enkelt point fra 2016 til 2017 - samtidig med at a-kasse-gennemsnittet er steget med et enkelt point.Så nu skal rapporten nærstuderes.

”MSI's benchmark giver os mulighed for at se, hvor vi klarer os godt … og mindre godt. Men det er også en mulighed for, at lade sig inspirere af, hvad de andre i benchmarken gør. Vi er jo ikke de eneste, der gør det godt”, siger Christian Sørbye Friis.

Målrettet kundefokus

Når CA ligger i top år efter år, skyldes det, at CA arbejder målrettet med kundemålinger og kundetilfredshed.

”De fleste af vores medlemmer er ansat i erhvervslivet, hvor man flytter sin forretning, hvis leverandøren svigter på kvalitet og service. Derfor har vi fokus på vores kundeservice og evaluerer på alle kontaktpunkter. Når kunderne har været til møder, samtaler eller kurser, beder vi dem altid om at evaluere. Hvad var godt? Hvad kunne gøres bedre? Hvis noget ikke fungerer, retter vi op, så medlemmerne kan få en god oplevelse”, siger Christian Sørbye Friis.

Nye tilbud en del af CA’s DNA

En af grundene til den høje medlemstilfredshed er også, at CA løbende udvikler nye medlemstilbud.

CA var først blandt a-kasserne med kurser og karrieresparring til medlemmer i job, med workshops inden for personlig udvikling, mindfulness og stresshåndtering, gå hjem-møder med faglig inspisration - og med CA Advokathjælp, der giver juridisk bistand i forhold til jobbet som et alternativ til fagforeninger.

Det seneste nye tilbud er løntjek.dk, som CA Advokathjælp netop har lanceret, hvor CA’s medlemmer kan få adgang til lønstatistik og gode råd om lønforhandling. For Christian Sørbye Friis er den løbende udvikling af nye tilbud en del af CA’s DNA.   

”Vi er i tæt dialog med medlemmerne, og vi lytter til deres behov. De vil ikke have en a-kasse, der bare passivt udbetaler dagpenge. De vil have en a-kasse, som også er sparringpartner og som kan hjælpe dem videre i karrieren”, siger Christian Sørbye Friis. 


Fakta om undersøgelsen

Benchmarkundersøgelsen og a-kassernes resultater er forbeholdt intern brug i a-kasserne, og vil derfor ikke blive offentliggjort. A-kasserne må kun offentliggøre deres egne resultater, og hvor de selv ligger i forhold til gennemsnittet.

Læs mere om MSI 

Mød de glade medlemmer

Mange tusinde CA-medlemmer får hvert år sparring, coaching og gode råd hos CA's karriererådgivere. Vi har som inspiration samlet en række historier, hvor medlemmerne fortæller, hvad de har brugt CA's karriererådgivere til.

Mød de glade medlemmer

Brug CA

Du kan bruge CA som sparringpartner - uanset om du er ledig eller i job.

Her kan du se alle CA’s medlemstilbud