Bliv skarp på dit ”why” og få resultater på bundlinjen.

Af Jennie C. Mortensen, Koordinator

Hele inside out tankegangen, hvor en virksomhed tager udgangspunkt i sit Hvorfor (why) før Hvordan (how) og Hvad (what) er ikke ny, men for nogen vil det stadig være en øjenåbner at anlægge dette virksomhedsperspektiv, som kan have indflydelse på bundlinjen.

I en verden fyldt med varer skal der efterhånden noget til for at påvirke forbrugerne til at vælge dit brand fremfor et andet. Forbrugere drives af det, de kan identificere sig med. Der er en klar forbindelse imellem forbrugeren, en virksomheds formål og dennes bundlinje. Kunder køber ikke længere, hvad du gør, men hvorfor du gør det.

Dit 'Why' er fundamentet

For mig blev det ret tydeligt, at det er vigtigere end nogensinde at blive - og vedblive med at være - skarp på sit ”why” og formål som virksomhed. Det er dit ”why”, der udgør fundamentet i en strategisk anvendelse af formålsdrevet storytelling.

Min motivation for at deltage på markedsføringsdagen var at blive klogere på de nyeste tendenser inden for marketing. Vi lever i en digital verden, der er i konstant forandring. Det giver nye muligheder og udfordringer, og dermed også nye perspektiver på, hvordan virksomheder kan navigere.

Forbrugerne interagerer på nye måder. Det stiller krav til den enkelte virksomhed i for hold til at kunne følge trop, og ikke mindst kommunikere på en måde, som giver mening. Der er utallige kanaler at distribuere og promote content, på men det skal være relevant for de rigtige forbrugere, hvis indsatsen skal gøre en forskel.

The power of purpose

Indlægget af Jonathan Bean med titlen ”The Journey from What & How to Why – The Only Way for Marketing to Succeed” fangede min opmærksomhed, da jeg selv er optaget af at nå ind til kernen af mit personlige ”why”.

The Power of purpose fornægter sig ikke. Det er en måde at være i verden på. Det er vores kompas og ledestjerne. Det, som driver os, har jo også indflydelse på den måde, vi er forbrugere på. Og den viden kan virksomheder drage nytte af. Vi skal ikke definere os ud fra det, vi laver, men ud fra den værdi og mening vi skaber.

Vi skal vide hvorfor vi gør som vi gør.

Som virksomhed skal der skabes historier funderet i vision, formål og værdier. Det er et must at storytelling og marketing er drevet af formål. Men hvordan bliver man en spiller i forbrugerens indledende købsovervejelser omkring valg af brands? Og hvordan kan vi drage nytte af købsprocessens loyalty loop, hvor kunden genkøber dit brand uden at skele til andre på markedet?

Ifølge Jonathan Bean skal vi opbygge vores renommé omkring tillid (trust). Vi skal fortælle historier, der opbygger tilliden til vores brand. Der skal skabes historier om arbejdspladsen, governance og citizenship. Og så skal historierne høres af de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.

Under indlægget gennemgår Jonathan to prisvindende casestudies, hvor der er brugt formålsdreven storytelling og digital PR til at differentiere og levere reelle forretningsresultater.

De to cases demonstrerer bl.a. hvordan influencers er med til at lave content, der skaber earned media value. Og hvordan konkret data fra en kampagne kan bruges til at opbygge tillid.

Jonathan konkluderer bl.a., at owned og earned content er nøglefaktorer i at drive en succes. Når indhold og snak omkring dit brand eller produkt skabes af andre, og publiceres andre steder end på dine egne kanaler giver det værdi.

Vi skal skabe en platform, hvor der kan connectes med de rigtige mennesker. Og vi skal turde prøve nye ting i form af nye platforme mv. En kampagne er ikke nok. Vi skal kontinuerligt skabe historier baseret på vores formål. Der skal udvikles en kultur præget af fremadrettet tænkning.

Vi skal huske, at et brand er en relation, og den relation skal udvikles hele tiden. Hvis man skal med på vognen, skal der arbejdes med ens formål som virksomhed først. Derfra kan de gode historier drevet af mening skabes.