Dolph sprængte de virale rammer

Fårup Sommerlands ny kampagneunivers med den folkekære flodhest Dolph har sprængt rammerne for en danske viral-kampagne. Kampagnens første film rundede mere end én million visninger på Facebook den første uge.

AF LARS HEDEGAARD PEDERSEN lp@markedsforing.dk
 

Selvom den danske sommer har været langsom i optrækket, er det alligevel sjovt at være marketingchef i Fårup Sommerland i øjeblikket.

Forlystelsesparkens nye kampagneunivers med den kontroversielle figur, Dolph, har formentlig brudt rammerne for en viral lancering af en dansk kampagne.

Kampagnen rundede den første uge én million visninger på Facebook efter at være kommet flyvende fra start med 432.898 visninger på blot to dage.

I skrivende stund er den første film nået ud til 1.533.952 personer og har genereret 15.560 likes, 3.556 kommentarer og 7.569 delinger, hvilket er uden at medregne de likes, delinger og kommentarer, der er blevet opslået på folks egne Facebook-profiler.

Fårup Sommerlands marketingchef, Rasmus Mortensen er naturligvis overvældet over den massive opmærksomhed, der i første omgang har kostet ham beskedne 10.000 kroner i annoncering, da kampagnen den første uge blev båret frem af organisk vækst.

Midt i skiven

I mellemtiden er kampagnen også kommet godt i gang på tv, ligesom endnu en film med Dolph er blevet lanceret på nettet.

"Vi havde bestemt ikke regnet med, at kampagnen kom så højt op, så hurtigt. Vi havde i bedste fald håbet på, at vi kunne nå derop efter en uge eller to, når filmen havde kørt på tv, men den organiske vækst på Facebook har været overvældende", fortæller Rasmus Mortensen.

"Planen har været, at vi ville vente med at annoncere til den organiske vækst begyndte at aftage, så inden vi gik på tv og lancerede film nummer to, havde vi rundt regnet brugt 10.000 kroner på annoncering", forklarer Rasmus Mortensen.

Han glæder sig naturligvis over, at parken og det kreative team, bestående af instruktøren Tomas Villum Jensen og Mogens Elhauge fra Novicell, har skabt en fortælling, der har ramt midt i skiven.

"Det siger jo noget om indholdet, hvis vores kampagne kan komme så langt uden annoncering. Det viser i hvert fald, at den kreative idé fungerer og understreger endnu engang, hvor vigtigt det er, at den grundlæggende idé er i orden. Nu mangler vi bare, at det bliver sommer", lyder det skælmsk fra marketingchefen, som dog gerne så, at det danske sommervejr kunne vise sig fra en pænere side end hidtil.

Kontroversielt valg

Men uanset vejret, så får Fårup Sommerlands nye reklameunivers rosende ord med på vejen af M2Films kreative direktør, Jan P., der bl.a. er én af ophavsmændene til Midttrafiks virale succes med to Bussen-reklamefilmen og flere andre prisvindende danske reklamefilm.

"Fårup Sommerlands nye reklamefilm er et god eksempel på en kampagne, der sætter en ny standard for sin kategori", siger Jan P.

"Selvom Dolph som udgangspunkt er et kontroversielt valg, så er han samtidig en figur, der er solidt forankret i populærkulturen, som i dag bliver mere og mere vigtig for en reklame, forklarer Jan P.

–  Det får helt sikkert Fårup Sommerland til at bryde ud af det vante billede på en forlystelsespark, hvor det hidtil har været svært at skelne den ene park fra den anden. Om det så er nok til at sende sommerlandsgæsterne nordpå, det må tiden jo vise, men opmærksomheden er da helt sikkert skabt", tilføjer han.

Facebooks danske landechef, Daniel Käfer, fremhæver ligeledes Fårup Sommerlands kampagne som et godt eksempel på, at det betaler sig at koncentrere indsatsen på det kreative indhold.

"Vi ser ofte, at det kreative arbejde med indhold betaler sig selv, fordi prisen på reach falder i takt med, at indholdets relevans og kvalitet stiger. Og Fårup Sommerlands kampagne er et godt eksempel på en video, der er så sjov, at folk fuldstændigt frivilligt deler den med deres venner, og dermed opnår et endnu højere reach", lyder det fra Facebook's landechef.

Blåstemplet underholdning

Jakob Stigler, adm. direktør for Be On, mener, at casen understreger potentialet i at producere godt indhold i bestræbelserne på at få folk til at engagere sig i ens produkt.

"Selvom antallet af views og shares er en stærk indikator for indholdets styrke, så er det mindst lige så vigtigt at bemærke, at filmen i stor stil er blevet integreret i de etablerede nyhedsplatformes indholdssektion", fremhæver Jakob Stigler:

"80 pct. af søgningerne på første Google-side har reference til nyhedssites, der har integreret filmen i deres indholdssektion, og hvor nogle sågar kører reklamer for det. Med andre ord har filmen flyttet sig fra at være en reklame til at være “blåstemplet underholdning”, hvilket netop er det, som brands og indholdsproducenter bør sigte efter", siger Jakob Stigler.

"Nyhedsplatforme skriger på indhold, og de brands og producenter, som formår at levere deres budskaber i et format, der møder efterspørgslen, vil hurtigt opnå en stærk position hos for- brugerne og på de kanaler, der vælger at publicere ens content. Og i Fårups tilfælde er der virkelig mulighed for at kapitalisere på situationen, hvis de kan holde momentum", tilføjer Jakob Stigler.

Det lover dermed godt for Fårup Sommerland, der fortsat har flere skud i bøssen og endnu har til gode at frigive yderlige seks af kampagnens i alt otte reklamefilm, som bliver fyret af på tv og nettet i løbet af sommeren.

Så det eneste, der mangler for at Rasmus Mortensen kan sove godt om natten, vil være vejrgudernes velsignelse i form af bedre vejr.

 

"Selvom Dolph er et kontroversielt valg, så er han samtidig en figur, der er solidt forankret i populærkulturen. Det bliver i dag mere og mere vigtigt for en reklame".

Jan P.