Kend din kunde helt uhyggeligt godt

Af Maja Møller Pedersen, Marketing Coordinator, V. Guldmann A/S

KONXION leverede et spændende, men også på sin vis skræmmende oplæg på Markedsføringsdagen, hvor de i et næsten ubehageligt close up klargjorde, hvordan de fingeraftryk kunderne sætter overalt på nettet via computere, smartphones og tablets kan afsløre rigtig meget om deres færden og forbrug til nysgerrige virksomheder. 

Det handler om mere end likes. Ifølge KONXION skal vi ikke bare samle på clicks og likes. Vi skal indsamle data. Masser af data. Og der er nok at tage af for 90% af det data, der ligger på nettet er blevet produceret de sidste to år. Og det bliver fordoblet hver 18. måned.

Alt hvad vi rører ved på nettet afgiver data. Når vi liker, kommenterer, tjekker ind. Om det er på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+ eller via vores Endomondo app. Alt bliver registreret og gemt.

Al denne data og viden kan bruges til at personalisere content og annoncering til den enkelte kunde.

Journalister og datanørder

KONXION fremførte, at vi som virksomheder er blevet frygtelig ens på nettet. De fleste hjemmesider og Facebook-sider ligner hinanden. I stedet skal vi skille os ud i den digitale verden.

Vi skal som marketingmedarbejdere være journalister, der udgiver rigtig godt content. Derudover skal vi være datanørder, der kan forstå at indsamle og omsætte data, så vi kan forudse, hvilke historier der er de rigtige, samt hvor og hvornår de skal publiceres.

Personaen Simone

På oplægget blev den fiktive persona ”Simone” fra Ålborg brugt som eksempel på, hvad slags data man kan indsamle og hvad man kan bruge det til.

Oplægsholderne fortalte om Simone, der var god til sprog og arbejdede som frisør. Der blev brugt statistik og sandsynlighed i procent i forhold til at beregne, om Simone ville spise på en bestemt café snart på baggrund af, hvor ofte hun plejede at tjekke ind netop der. Samt ikke mindst, hvad hun plejede at bestille på netop denne café.

Der var data om, hvor, hvornår og hvordan hun motionerer ud fra tjek ind på Facebook og Endomondo tracking. Data om hendes sandsynlige næste feriedestination på baggrund af likes på veninders feriebilleder. Data om hvilken telefon hun sandsynligvis vil købe næste gang. En nogenlunde indikation af, hvor længe der er til, at hun flytter sammen med sin kæreste i forhold til hvad statistikken siger generelt om den slags. Samt en ret sikker sandsynlighed for, at hun snart vil købe en bestemt type hund ud fra de sider, hun følger på Facebook. Osv. Osv. Osv.

Mulighederne er mange i forhold til at sælge til og ikke mindst skabe en relation med Simone på det helt rigtige tidspunkt i forhold til købsbeslutningsprocessen.

Spændende eller skræmmende?

Det er nogle meget spændende muligheder, når man ser på det med marketing og salg for øje. Vi kan jo skabe bedre content og tage mere kvalificerede beslutninger på baggrund af alle de data, der indsamles.

Men på et tidspunkt går det også op for en, hvor meget data man som forbruger selv har liggende ude i cyberspace. Gisp…. det er da faktisk skræmmende.

Jeg sidder til slut med en underlig fornemmelse i maven. Denne form for overvågning af forbrugernes privatliv er sandsynligvis en god forretning. Der kan jo skabes sindssygt relevant content til den enkelte kunde. Samtidig må det kræve meget tid og mange ressourcer at indsamle og håndtere de store mængder af data.

I mit hoved melder der sig dog også et par spørgsmål; for er det overhovedet etisk i orden at ”snage” og bruge data på denne måde? Og hvad kan konsekvenserne være? Bliver vi fremover kun præsenteret for indhold og produkter, som andre mener vi har brug for? Vil markedsføring følge os rundt i det offentlige rum på en science fiction-agtig-måde? Og i så fald, hvor går grænsen så for, hvilke data vi må opsamle og markedsføre ud fra? Bliver dataene nogensinde forældede? Og hvem passer på dem? Kan de misbruges? 

Datadrevet markedsføring er helt sikkert kommet for at blive. Men vi må som dem, der indsamler og bruger dataene, huske på, at håndtere kundernes data med omtanke og respekt.