Konsulenthuse braser ind på marketingscenen

Accenture er et af de konsulenthuse, der de senere år har oprustet massivt inden for marketing. Faktisk så meget, at Accenture Interactive i dag er verdens største digitale bureau målt på omsætning.

Af Jakob M. Larsen - jml@markedsforing.dk

Man skal vist have tilbragt de seneste år under en sten, hvis man som marketer ikke har opdaget den massive oprustning på marketing-fronten, som traditionelle konsulenthuse har iværksat.

Det vrimler med arrangementer, nyheder og gode tilbud, hvor de traditionelle videnrådgivere bejler til marketing i små, og primært store, virksomheder. Det sker i takt med den digitale transformation og at marketing i stigende grad bliver en del af topledelsens agenda.

Og oprustningen har i den grad givet pote inden for den digitale del af bureau-branchen.

Kaster man fx et blik på det anerkendte amerikanske marketingmedie Ad Age’s opgørelse af verdens største digitale bureaugrupper i 2012 (målt på omsætning) og sammenligner den med den seneste (2016), så er der intet at være i tvivl om.

I 2012 udgjorde Wunderman (WPP), Digital(at)Ogilvy (WPP), DigitasLBi (Publicis) og SapientNitro sammen med it-gigantens IBM’s digitale bureauforretning, IBM Interactive, Top 5. I 2016 tegner der sig et helt andet billede.

Farvel til bureauerne

Den største digitale bureaugruppe målt på omsætning er nu Accentures digitale forretning, Accenture Interactive (AI). På de næste pladser følger IBM Interactive, Deloitte Digital, Epsilon og endelig en traditionel bureau-rådgiver og topscoreren i 2012: Wunderman.

Accenture har haft tocifrede vækstrater det seneste år, har over 13.000 medarbejdere globalt og har udvidet antallet af kontorer kraftigt.

Accenture hævder, at bureauet omsætter for over tre mia. dollar (små 21 mia. gode danske kr.) og at det er det hurtigst voksende forretningsområde inden for koncernen. Et flertal af kunderne er i forvejen Accenture-kunder.

Og hvad er der så sket i de mellemliggende år, der kan forklare denne udskiftning?

Jo, for det første taler konsulentbranchen samme sprog som topledelsen, hvorfor de sikkert også har vundet tilstrækkelig gehør til at dokumentere marketings strategiske indvirkning på virksomhedernes bundlinje i takt med den digitale transformation.

Mindst lige så vigtigt er det, at konsulenthusene i forvejen har se store virksomheder som kunder, og derfor udgør et ret naturligt valg, når den næste digitale bureaupartner skal vælges.

Lytter man til Accenture, så skal udviklingen forklares med, at konsulenthusene er i fuld gang med at ”disrupte” bureaubranchen.

– Vores bureau-kapaciteter får design- og brand-ledet tænkning til at smelte sammen med analytics, mobilitet, teknologi og konsulentydelser, der kan eksekveres i verdensklasse, når det handler om hastighed og skala, lød det fx fra Brian Whipple, senior managing director, Accenture Interactive, da den seneste Ad Age-analyse var klar.

Han blev bakket op af Roxanne Taylor, chief marketing & communications officer hos Accenture, der forklarede konsulenthusets fremgang således:

– Teknologien forandrer fundamentalt den måde, brands tiltrækker og engagerer deres kunder, og det kræver en helt ny bureaumodel, siger hun og fortsætter: ”CMO’er er derfor på udkig efter partnere, der kan bruge nye ideer og innovativ tænkning til at forbedre oplevelsen for både kunder og ansatte.

”Oplevelsen”, der henvises til, kaldes også for ”kunderejsen”, og det er med god grund et af de mest hypede begreber i marketingkredse i dag.

Opkøb med mere

Accentures vækst inden for digital marketing er dog langtfra et resultat af et kunststykke i organisk vækst. Derimod har bureauet købt sig til masser af marketingmuskler og kunder i de senere år.

Et eksempel er købet af Storbritanniens tredjestørste bureau, Karmarama, i november, og siden er det tyske digitalbureau SinnerSchrader også blevet føjet til listen over digitale bureauopkøb.

Der er godt nok tale om ganske små opkøb set i Accenture-sammenhæng, men det er alligevel markant og udtryk for en generel tendens.

Det vurderer fx Adam Abrahami, der står i spidsen for Iris Concise, der er en del af Samsung-ejede Cheil Worldwide overfor marketingmediet Digiday.

Han ser udviklingen som en del af en bredere tendens, der handler om at bruge de velkendte konsulenthuses faste tag i CIO’s (Chief Information Officers) til at skabe endnu mere forretning end tidligere i takt med at deres domæne flyder sammen med CMO’ens, og det kan Brian Wimple fra Accenture nikke genkendende til.

– CMO’er er vant til at købe fra bureauer, siger Brian Wimple fra Accenture til samme medie og understreger samtidig, at Accenture Digital skal ses som et bureau:

– Vi er ikke som andre konsulenthuse. Vi er bureau-agtige med baristaer, kaffe og studier. Vi har en bureaukultur, der nyder godt af Accentures velkendte fodaftryk, hvilket sikrer os en varm introduktion hos CMO’erne, slutter han.

Verdens største digitalbureauer 2012

• Wunderman (WPP),

• Digital(at)Ogilvy (WPP)

• DigitasLBi (Publicis)

• SapientNitro

• IBM Interactive

Verdens største digitalbureauer 2016

• Accenture Interactive

• IBM Interactive

• Deloitte Digital

• Episilon

• Wunderman(WPP)

Kilde: Ad Age

Denne artikel har været bragt i magasinet 'Markedsføring', som udgives af CA's samarbejdspartner Dansk Markedsføring. 

Som CA-medlem får du rabat på medlemskab af Dansk Markedsføring - Læs mere om fordelene