10 gode råd til, hvordan du slår dit brand ihjel

Af Stiig H. Binggeli, CEO Brandhouse Group

Hvorfor bekymre sig om sit brand? Følg disse 10 råd og og få brandet aflivet en gang for alle.

Hvis man som marketingchef sætter sig for at destruere et brand, skal man lægge en klar plan. Brands og deres loyale fans kan være hårdhudede, så det kan tage tid.

Overordnet set handler det om at pille al værdi ud af mærket og sørge for, at alle kundernes kontaktpunkter bliver så nedslående som muligt.

Her kommer nogle råd

  1. Vis altid produkt sammen med pris - og helst store prisnedslag i farverige splashes
     
  2. Sørg for, at der altid er logisk sammenhæng mellem produkt og samarbejdspartnere - co-promotions, sponsorater eller andet.
     
  3. Læg brandet i hænderne på 3. mand uden guidelines for at behandle det - fx discountbutikkers online eller webshops.
     
  4. Hav altid tilbud på produktet, og helst stor forskel på priserne fra sted til sted, så man aldrig kan stole på brandet.
     
  5. Tal dårligt om medarbejdere eller kunder på Facebook eller TV. Ved offentlig kritik, så husk at give andre skylden.
     
  6. Tal konsekvent fordummende til kunderne.
     
  7. Spar på kvaliteten i kommunikation og markedsføring. Der er altid nogen, der vil lave det lidt billigere og lidt grimmere.
     
  8. Spar på produktionsomkostninger, medarbejdere etc.
     
  9. Sænk serviceniveauet og giv aldrig kunderne ret.
     
  10. Gør det vanskeligt at handle og endnu sværere at klage.

Hvis ovenstående ikke er nok, kan det endelige dødsstød være en god skandale omkring dårlig kundebehandling, sundhesrisici, børnearbejde eller lignende.


Denne artikel har været bragt i magasinet Markedsføring (dec. 2016). som udgives af CA's samarbejdspartner Dansk Markedsføring