Danskerne er gode købmænd

Af Heidi Boye, Senior Strategist, Carat

Januar måned står i udsalgets tegn. Det har forbrugerne efterhånden lært. Selvom julen er materialisternes fest, så afholder det ikke forbrugerne fra at fortsætte forbruget og  gøre gode kup allerede d. 27. december, hvor mange butikker starter udsalget.

Og de fleste butikker er kommet godt fra start. ”Udsalget er startet rigtig godt hos os, og det er stort set alle vores udsalgsvarer, som forbrugerne viser interesse for”, lyder det fra kommunikationschefen i Magasin, Jan Helleskov.

Det er god gedigent købsmandsskab der har vundet indpas i de danske forbrugeres hverdag, og især i januar hvor jagten er sat ind på den gode handel.

Men danske forbrugere er blevet bedre købmænd de seneste år. Det handler nu i højere grad om ”value for money”, hvor forbrugerne ikke kun vurderer prisen men også produkternes kvalitetsmæssige egenskaber. Vi ser en øget tendens til, at forbrugerne prioriterer funktion over form – det skal ikke længere blot se godt ud, men også have en funktionel egenskab, der giver værdi i hverdagen.

Undersøgelser viser, at over halvdelen af de danske forbrugere sætter pris på at shoppe rundt mellem forskellige butikker og gerne bruger tid på at få bedst værdi for pengene. Det handler om forholdet mellem pris og oplevet kvalitet. 64% af forbrugerne betaler gerne for at få kvalitet, men hvad der opleves som kvalitet, og hvor meget det skal koste er op til forbrugerne. Magtbalancen er tippet over til forbrugernes fordel, der hurtigt kan danne sig et overblik over tilbuddene gennem de mange nye mediemuligheder.

Der er kommet en øget bevidsthed blandt forbrugerne, som gør købsprocessen mere kompleks. Som forbrugere vil vi ikke snydes og derfor bruges prissammenligningssites og andre produktsites også som aldrig før – for hvor gøres de bedste køb? Omkring 40% af forbrugerne gør en dyd ud af at sammenligne priser førend et køb foretages. Og her spiller Word of Mouth en central rolle, da vi ser en stigende interesse for at dele informationer og gode råd med hinanden på diverse sociale medier. 

Kilde: Tal i artiklen er baseret på Carats forbruger- og segmenteringsstudie CCS, 2012