Sidst til mølle: Nu er Apple også kommet på de sociale medier

Af Tina Frank, kreativ direktør, Frank & Frank

Som alle andre i den kreative branche holder jeg øje med, hvad Apple gør. Markedsføringsmæssigt er det store techfirma hverken innovative eller firstmovere. Men når det kommer til budskab og branding er de virkelig værd at følge. Jeg var derfor ekstra nysgerrig, da Apple entrerede sit første sociale medie, Instagram, i starten af august 2017.

Apples første content hub

Lad det være sagt med det samme: Apples profil på Instagram er i sagens natur faktisk ikke social. Applebrandet er for kontrolleret og poleret til at blive sat fri. Men profilen kan noget andet. Den kan være et hub for Apples content. Og dette content er slet ikke Apples. Det er brugernes.

Apple har med et klassisk greb brugt brugernes fotografier til at skabe content, bundet sammen af hashtagget #shotoniPhone. Dette greb er på ingen måder nyt, og kampagnehashtagget er endda blevet brugt af Apple selv siden 2015 på diverse prints, outdoor og videospots.

Det er magisk

Hvorfor er det så alligevel værd at skrive om? Det skyldes den 45 sekunders film, Apple har lavet specifikt til instagramprofilen for at sige velkommen til sig selv. Den viser nemlig, hvad det er, Apple kan. Filmen kan ses her (husk lyd): Taken by Apple

Filmen beskriver fotografiet som en kunstform. Med vanlig præcision løfter filmen produktet op, så det bliver en fortælling om livet, om kunsten og om et større formål. Med statements, der i sin småbanale form, får Apples budskab til at fremstå både underspillet magisk og troværdigt.

Filmen krediterer brugerne direkte med profilnavne, og fokus kommer på den måde tilbage til brugeren, til kunsten og til den højere mening. Apple er blot facilitatoren, det tilfældige produkt, der skaber denne store fotografiske kunst. At Apple underspiller sin egen rolle betyder dog ikke, at de ikke kender den. De ved udmærket godt, at det er dem, der hjælper magien på vej.

Som speaket i filmen så præcist siger: Magic is usually only for people who know the trick but this kind of magic is for all of us.

Filmen er amerikansk. Afsenderen er global.

Filmen bruger speak fra forskellige personer med forskellige accenter, forskellige køn og endda forskellige sprog. Det gør de tydeligvis for at brede skuldrene ud både geografisk og demografisk. De vil gerne fortælle, at selvom deres instagramprofil er på engelsk, er den også global. Apple tror på One World, ligesom Coca Cola også har haft så stor succes med.

Hvad så nu?

Jeg glæder mig personligt til at følge Apples instagramprofil. Det bliver spændende at se, hvor længe de vil fortsætte med det nuværende content-koncept. Vil det blive ved med at have samme form? Vil der komme et lag mere på? Eller vil der komme et helt nyt koncept? Noget skal der i hvert fald nok ske.

For som speaket i filmen siger: Life does not repeat itself.

OBS:

Når jeg skriver, at Apple ikke er på de sociale medier, er det naturligvis en sandhed med modifikationer: Apple er på Twitter, men har aldrig tweetet. Apple er på Facebook, men deres side er blank. Apple Support er til stede på diverse sociale medier. Og så er Apple Music naturligvis også stærkt repræsenteret på både Twitter, Facebook og Instagram.

 

 

Tina Frank er co-founder og kreativ direktør i reklamebureauet Frank & Frank.