Vigtig info til apple-brugere: Hvis du har installeret den nyeste opdatering til styresystemet IOS, kan du pt. ikke logge ind på vores selvbetjening eller tilmelde dig arrangementer som medlem. Vi arbejder på at løse problemerne hurtigst muligt og beklager enhver ulejlighed dette måtte medføre.

Important info for all apple users: If you have installed the latest update to IOS on your current device you will not be able to log in to the self service section or to sign up for events as a member. We're working on solving the issue as quickly as possible and we apologize for any inconvenience.

Udefra - Få kunderne til at udvikle for dig

Af Ole Strand, kommunikationskonsulent, CA karrierepartner og a-kasse

Store, tunge organisationer, der tror, de kan det hele selv, hører fortiden til. Det mener serie-iværksætter og forfatter Jacob Bøtter, der i den handy lille bog ’Udefra’ fortæller om en ny type netværks­organisationer og -­medarbejdere, som rækker udad frem for at bureaukratisere indad. De får hjælp fra alle, også dem uden for det nære netværk og uden for organisationen. 

Hvad gør du, når du står i New York til din bryllupsfest og har glemt bryllupskagen? Jacob Bøtter gik på onlinedemand-tjenesten WunWun, hvor man kan få alt, hvad man mangler, leveret lige dér, hvor man er.

”Selvom det er totalt urealistisk, beder jeg om at få bragt en jordbær-cheesecake fra New Yorks bedste bageri, Eileens, som ligger i den anden ende af byen. Vi skal også bruge tallerkener og gafler til 15 mennesker, og det skal gå stærkt”, fortæller Jacob Bøtter i sin bog ’Udefra’.

To minutter efter hans forespørgsel, får han besked fra Josh, som er på vej. En halv time efter, står en ung bumset Josh med knallerthjelm på hovedet til festen med kagen under armen. De 15 dollar, som Josh skal have for sit arbejde, og betalingen for kagen trækkes automatisk på Jacob Bøtters kreditkort.

Josh er ikke ansat af WunWun, som i en normal kurérservice, men er løst tilknyttet og et godt eksempel på, hvordan man kan trække på hjælp udefra, i stedet for at have en løntung organisation.

95 sider fyldt med gode eksempler på crowdsourcing

Jacob Bøtters bog ’Udefra er kun på 95 sider, men giver en hurtig gennemgang af gode eksempler på crowdsourcing. Hvis man er ekspert på området, kender man dem måske, men for de fleste er det en god indføring til, hvordan man praktisk kan bruge crowdsourcing – ofte med udgangspunkt i forfatteren selv. Der er gode eksempler på store tunge virksomheder, som aktivt bruger crowdsourcing, og på små agile virksomheder, der lever af at formidle andre folks tjenester til dem, der behov for det.

Frivillige finder planeter

I den tunge ende af skalaen er f.eks. NASA, der ikke selv har ressourcer til alt det trivielle arbejde med at kortlægge de tusinder af billeder og data af verdensrummet fra NASA´s Kepler-teleskop. I stedet har de lavet et system Planet Hunters, hvor tusindvis af amatørastronomer får adgang til fotos og data, og på frivillig basis leder efter planeter for NASA, og så får deres fund verificeret af NASA.  

Oversættelser og korrektur on demand

I den mere lavpraktiske ende af skalaen er services som Gengo.com, som er verdens største netværk af professionelle oversættere fra hele verden. Eller Wordy.com, hvor man kan finde professionelle fra alle tidszoner, og derfor altid svarer inden for 10-15 minutter.

’Udefra er f.eks. korrekturlæst af Linda, som bor i Saudi-Arabien med sin udstationerede ægtefælle, men har fortsat sit arbejde som korrekturlæser og oversætter for en række faste kunder. Pauserne imellem de større kunder udfyldes med alle de små opgaver fra Wordy.com, og på den måde har hun skabt et fleksibelt arbejdsliv.

Smadret vinglas blev til nyt produkt via Quirky.com

Quirky er et godt eksempel på, hvad crowdsourcing kan bruges til. Alle nøgleaktiviteterne i virksomheden, fra prodktudvikling til support og markedsføring finder sted uden for organisationen frem for inde i den. Det betyder, at Quirky har udviklet 427 husholdningsprodukter sammen med 759.000 mennesker, der alle har fået andele af salget af de produkter, der har hjulpet med.

Gary Rose fra Chicago hadede, hvordan opvaskemaskinen ødelagde hans vinglas, og lavede et udkast til en vinglasholder, som han uploadede på Quirky. Det blev delt og kommenteret, og i alt 594 mennesker endte med at bidrage til processen fra ide til færdigt produkt. Vinholderen er på 2 år solgt i 350.000 eksemplarer til 18 kr. stykket. Gary Rose har tjent ca. 125.000 kr. på vinholderen, mens de 593 andre tilsammen har tjent det dobbelte – fordelt efter indsats.

Se video om Gary Rose og hans vinglasholder - og om bogen udefra

”Quirky er et eksempel på, hvor radikalt anderledes man kan gentænke organisationen og virksomheden i netværkssamfundet. Men man behøver ikke tage skridtet fuldt ud. Mindre kan også gøre det”, skriver Jacob Bøtter i bogen.

Der er flere gode og mindre radikale eksempler i bogen, så ’Udefra’ er med 95 sider og en pris på under 100 kr. et godt bud på en mandelgave til firmajulefrokosten – eller en nissegave til dem i din virksomhed, som har brug for et frisk pust af viden om crowdsourcing.

NASA fandt en planet >

To amatører opdagede i maj 2011 en ny planet 5.000 lysår ude i rummet.

Kunderne laver produkterne hos Quirky >

Kunderne hos Quirky har udviklet over 400 husholdningsprodukter sammen.

P&G får hjælp fra millioner af forskere >

Procter & Gamble har tilknyttet over to millioner forskere udefra.

General Electric får flyet hurtigere og billigere frem >

Kloge hoveder bruger deres fritid på at hjælpe GE fremfor at løse sudoku.

Jacob Bøtter er autodidakt dansk iværksætter, forfatter og foredragsholder.

Hans seneste bog er 'Udefra', men har tidligere skrevet blandt andet bestselleren Unboss med Lars Kolind. 

Læs mere om bog og forfatter